گمانه‌زنی‌ از تصمیم واشنگتن برای برجام

03:05 - 1400/01/18
با انتصاب رییس سابق سازمان سیا به وزارت خارجه ایالات متحده و تصمیم‌های جدید دونالد ترامپ مبنی بر فشارها بر ایران به نظر می‌رسد سرنوشت توافق هسته‌ای بیش از گذشته با ابهام روبه‌رو شود. البته در دیگر سو قرار است محمد بن‌سلمان؛ ولیعهد عربستان، چهارشنبه هفته آینده با دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهوری آمریکا با تمرکز بر مسایل ایران در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند.

پس از انتصاب مایک پمپئو؛ رییس سابق سازمان سیا به‌جای رکس تیلرسون؛ وزیر خارجه آمریکا، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر خروج این کشور از برجام شدت یافته و سرنوشت توافق هسته‌ای بیش از گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

البته همزمان به برخی موانع پیش‌روی پمپئو برای خروج از برجام نیز پرداخته شده که از جمله می‌توان به مخالفت ساختار وزارت خارجه با نگاه پمپئو به توافق هسته‌ای و کارت‌های ایران در برابر اقدام احتمالی واشنگتن اشاره کرد. از دیگر سو یکی از چالش‌های وزیر خارجه جدید، برایان هوک؛ رییس دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا است؛ هوک از جمله معدود افراد نزدیک به تیلرسون است که هنوز از سمت خود کناره‌گیری نکرده است و به‌نظر می‌رسد قصد دارد همچنان در این سمت باقی بماند.

همچنین در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین نیز برایان هوک به‌عنوان نماینده این کشور در جلسات کمیسیون مشترک برجام حضور پیدا کرد.

تفصیل خبر را اینجا بخوانید.

دیدار سلمان با ترامپ