استانداردهای خودرویی بدون تغییر

03:00 - 1400/01/18
خودروسازان هنوز درخواستی برای تعویق در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی نداشته‌اند. رییس سازمان استاندارد با اشاره به این صحبت‌ها تاکید دارد: زمان اجرای این استانداردها تغییری ندارد و این سازمان از موضع خود عقب نشینی نمی‌کند.

نیره پیروزبخت در گفت‌وگو با «مهر» در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست خودروسازان برای تعویق در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو که از سوی مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان شده، می‌گوید: قبلا نیز اعلام کرده‌ام این استانداردها باید مطابق با زمان‌بندی تعیین شده اجرایی شود؛ البته هنوز هم خودروسازان درخواستی برای تعویق در اجرای این استانداردها، به سازمان ملی استاندارد ارایه نداده‌اند.

از دید سازمان ملی استاندارد با وزیر صنعت هماهنگی‌های لازم انجام شده است که استانداردهای ۸۵گانه خودرویی مطابق با زمان‌بندی از پیش تعیین شده، اجرایی شود و البته استانداردها هم به همین شیوه‌ای که اعلام شده، اجرایی شود، پس تغییری در کیفیت و زمان بندی اجرای این استانداردها وجود ندارد.

به نظر می‌رسد همزمان با سیاست‌های استانداردسازی خودرویی‌ها، خودروسازان باید خود را برای اجرای این استانداردها آماده کنند. سازمان استاندارد تاکید دارد: اگر چه ممکن است خودروسازان مقاومت داشته باشند؛ ولی به هرحال این استانداردها باید اجرایی شود؛ تغییر همواره ممکن است سخت باشد؛ اما سیاست‌گذار بارها گفته در این زمینه از هیچ کمکی برای اجرای هر چه بهتر و سریعتر این استانداردها دریغ نمی‌کند.

البته برای خودروهای تجاری که باید از رده خارج شوند، دولت تسهیلات خوبی در نظر گرفت؛ به نحوی که برای خودروهای ناوگان درون شهری و برون شهری ۵۰ درصد قیمت یک خودرو را دولت پرداخت می‌کند؛ بنابراین تبعات قیمتی بر آن‌ها مترتب نیست. برای خودروهای سواری، بحث جایگزینی و از رده خارج کردن برخی از خودرو از قبل هم مطرح بود، اما اگر احتمالا رعایت نمی‌شده، تخلف بوده است.

 گزارش تفصیلی «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید. 

صحبت‌های مدیرعامل ایران خودرو