برنامه واگذاری خودروسازان به قطعه‌سازان

02:58 - 1400/01/18
در شرایطی بحث و گمانه‌زنی بر سر واگذاری سهام خودروسازان کماکان ادامه دارد که مسوولان دو غول صنعت خودرو ایران و بخشی از قطعه‌سازان، بر سر واگذاری سهام موردنظر به یک کنسرسیوم منتخب از صنعت قطعه، به توافق رسیده‌اند.

آن طور که از مجمع سالیانه و آخرین گردهمایی سال ۹۶ قطعه‌سازان خبر می‌رسد، مدیران خودروسازی به خصوص مدیرعامل ایران خودرو، بر واگذاری سهام به کنسرسیوم قطعه‌سازان در راستای جلوگیری از بروز انحصار برخی شرکت‌های خاص قطعه‌ساز، تاکید کردند.

بر این مبنا هاشم یکه‌زارع در این جلسه به صراحت اعلام کرده باید کنسرسیومی متشکل از اغلب قطعه‌سازان تشکیل و اقدام به خرید سهام خودروسازان کنند. به گفته وی قطعا تسهیلاتی نیز برای این مساله در نظر گرفته خواهد شد و اگر خودروسازان بزرگ نیز خواستار خرید بخشی از سهام باشند، می‌توانند با ورود به این کنسرسیوم در این زمینه مشارکت کنند. مدیرعامل ایران خودرو همچنین درباره حمایت از زنجیره تامین قطعات گفته ایران خودرو اجازه نمی‌دهد قطعه‌سازی دیگری وارد ساخت و تولید قطعه‌ای شود که هم اکنون توسط زنجیره تامین این شرکت در حال ساخت است.

در این مجمع که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده، نزدیک به ۳۰۰ قطعه‌ساز کشور و مدیران ارشد خودروسازی از جمله هاشم یکه زارع؛ مدیرعامل ایران خودرو، محسن قاسم جهرودی؛ مدیرعامل سایپا، حسین نجاری؛ مدیرعامل طراحی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)، معصوم نجفیان؛ مدیرعامل سازه‌گستر سایپا و همچنین اصغر خسروشاهی؛ مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت صنعت و ولی ملکی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور داشتند.

تفصیل گزارش خبری را اینجا بخوانید.