برنامه واگذاری « خساپا » و « خودرو »

02:38 - 1400/01/18
مشاور خودرویی وزیر صنعت با انتقاد از خصوصی سازی خودروسازان در دولت های قبل، برنامه دولت دوازدهم برای خصوصی‌سازی این دو شرکت را تشریح کرد.

رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولید داخلی است و این در حالی است که وزارت‌خانه به صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع بزرگ توجه ویژه‌ای دارد.  در حال حاضر سالانه ۲ میلیون خودرو نیاز کشور است که چنین ظرفیتی در بازار داخلی، فرصت مناسبی برای نوسازی و توسعه صنعت خودرو کشور است.

البته مدیران دولتی تاکید دارند به سمت تولید داخلی حرکت کنند اما این به معنای آن نیست که رقابت وجود نداشته باشد. از همین منظر است که حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی بهترین راه برای توسعه و نوسازی صنعت خودرو است. مدیران دولتی از سیاست‌های خصوصی سازی حمایت می‌کنند و به گفته آنان این کار در صنعت خودروسازی عملیاتی است ولی از نظر اجتماعی در جامعه باید آمادگی لازم وجود داشته باشد.

اگر چه ظاهرا سهم دولت در خودروسازان حدود ۲۰ درصد است اما واقعیت امر این است که شرکت‌های خودروسازی همچنان دولتی هستند. اصغر خسروشاهی؛ مشاور خودرویی وزیر صنعت، معادن و تجارت در گفت‌و‌‌گویی با «مهر» از نحوه خصوص‌سازی خودروسازان دردولت‌های قبلی انتقاد می‌کند و تاکید دارد: سیاست‌های دولت های قبلی در خصوصی سازی خودروسازان اشتباه بوده و خصوصی واقعی صورت نگرفت.  این در حالی است که باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود که اهلیت آن را داشته باشند و تخصص شان در حوزه خودرو باشد.

خسروشاهی می‌گوید: در روند خصوصی سازی، شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدام به خرید سهام این دو شرکت کرده‌اند، بنابراین لذا به نحوی اکثریت هیات مدیره این دو شرکت در اختیار مدیران دولتی است.

خسروشاهی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد قطب سوم با محوریت ایدرو عملیاتی است؟ می‌گوید: من با این شکل که دولت باید قطب سوم ایجاد کند،‌ مخالف هستم. ما قرار است خصوصی سازی کنیم این به آن معنا است که دولت حضور نداشته باشد. پس معنا ندارد که قطب سوم با محوریت دولت صورت گیرد.

وی در مجموع بر این باور است سیاست‌هایی ایجاد شود که خودروسازان خارجی یا بخش خصوصی در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنند و قطب سوم با محوریت بخش خصوصی شکل گیرد. در این خصوص وزارت صنایع و دولت باید زمینه را مهیا و نه اینکه خودش سرمایه گذاری کند.