4 نشانه از آغاز به کار پروژه‌های استخراج نفت بررسی شد

چرخش سرمایه‌گذاران نفتی؟

02:35 - 1400/01/18
تصمیم برای کاهش تولید نفت که در نهایت روز شنبه در نشست وین میان کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک نهایی شد، نه تنها آثار کوتاه‌مدت و آنی به شکل رشد قیمت جهانی نفت در بازار این کالا را به همراه داشته است، بلکه سیگنال‌های این توافق از مدتی قبل چشم‌انداز کاهش سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت نفت را نیز با چرخش همراه کرد.

فاصله گرفتن سرمایه‌گذاران از صنعت نفت این نگرانی را ایجاد کرده بود که روند تولید طلای سیاه به علت پیش نرفتن طرح‌های توسعه، تولید نفت را در سال‌های آینده با مشکلاتی همراه کند. با این حال در کشورهای مختلف از آمریکا گرفته تا ایران و روسیه، نشانه‌هایی روشن مبنی بر بازگشت سرمایه‌گذاران به زمین بازی نفت وجود دارد. 4 نشانه از آغاز به کار پروژه‌های استخراج نفت عبارتند از:

1- بازگشت 11 میلیارد دلاری گلنکور : ورود شرکت سوئیسی گلنکور به‌عنوان دومین معامله‌گر مستقل نفت به همراه یک صندوق سرمایه‌گذاری قطری به معامله‌ای که پوتین آن را «بزرگ‌ترین معامله نفتی در سال 2016» توصیف کرده است، از نگاه کارشناسان یکی از نشانه‌های روشن بازگشت سرمایه‌گذاران به عرصه فعالیت است.

2- خیز 21 دکل حفاری شیل: افزایش چشمگیر تعداد دکل‌های حفاری در صنعت نفت شیل آمریکا در هفته منتهی به 9 دسامبر، یکی دیگر از نشانه‌های بازگشت سرمایه‌گذاران نفتی به عرصه تولید ارزیابی می‌شود.

3- 375 میلیون دلار در راه صنعت نفت آمریکا :375 میلیون دلاری که حالا قرار است به ذخایر نفت جنوب آمریکا اختصاص داده شود، نخستین بخش از 2 میلیارد دلاری است که کنگره آمریکا به صنعت نفت این کشور پرداخت خواهد کرد. در صورت ادامه پیدا کردن آن موقعیت‌های مناسبی برای ایجاد پایانه‌های جدید دریایی، ساخت تجهیزات جدید، امکان ذخیره‌سازی نفت بیشتر و... در اختیار صنعت نفت آمریکا قرار خواهد داد.

4- بازگشت دوباره شل به ایران : توافق اولیه هفته گذشته شرکت ملی نفت ایران با شرکت رویال داچ‌شل، در حالی یکی از دستاوردهای توافق سیاسی برجام ارزیابی می‌شود که نمی‌توان از خوش‌بینی شرکت‌های بزرگ نفتی نسبت به آینده بازار نفت به‌عنوان یکی از انگیزه‌های آنها برای بازگشت به عرصه سرمایه‌گذاری نام نبرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.