اسقاط خودرو فرسوده در بودجه 97

02:27 - 1400/01/18
در یکی از بندهای الحاقی بودجه ۹۷ فرصت استثنایی برای اسقاط خودروهای فرسوده فراهم شده که می‌تواند تقاضای گواهی اسقاط در کشور را تا حد مناسبی افزایش دهد.

دولت دوازدهم قصد دارد تا پایان عمر خود، ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ خودروی فرسوده سنگین را اسقاط و جایگزین کند و این در شرایطی که طرح موردنظر تنها در صورت تدوین یک برنامه منظم و منطقی، قابل اجرا خواهد بود.

همچنین یکی از این طرح‌‌هایی که می‌تواند تقاضای گواهی اسقاط در کشور را تا حد مناسبی افزایش دهد، طرحی است که در بند الحاقی ۴ از تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۷ مطرح شده است. مطابق این طرح، واردکنندگان قطعات خودرو موظف هستند به ازای واردات هر ۲۰ هزار دلار قطعه خودرو یک گواهی اسقاط از مراکز اسقاط تهیه کنند.

در صورت اجراشدن این طرح می‌توان به بهبود وضعیت وسایل نقلیه فرسوده امید داشت. این در حالی است که اگر این طرح یا طرح‌های مشابهی که سبب رونق تقاضای گواهی اسقاط می‌شود، در بودجه ۹۷ به تصویب نرسد، می‌توان گفت بار اسقاط خودروهای فرسوده در سال آینده روی زمین می‌ماند و نمی‌توان امیدی به بهبود روند اسقاط خودروهای فرسوده داشت. در چنین شرایطی است که همچنان شهروندان ایرانی باید به آلودگی هوا عادت کنند.

تفصیل این گزارش را اینجا بخوانید.