چشم‌انداز « کنور » تا 1400

02:25 - 1400/01/18
صبانور قصد دارد تا سال ۱۴۰۰ معادل ۴ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، دو میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و دو میلیون تن گندله تولید کند.

محمد کلانتری؛ مدیرعامل در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: مجموعه در نظر دارد سال ۹۷ تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی را با افزایش بهره‌وری از 1.5 میلیون تن فعلی به 2.5 میلیون تن، کنسانتره سنگ‌آهن را از 1.1 میلیون تن به 1.5 میلیون تن و گندله را از 140 هزار تن به ۵۰۰ هزار تن برساند تا بتوان از ۹۰ درصد ظرفیت واحد گندله‌سازی استفاده کرد.

صبانور اعلام کرده با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته با سازمان محیط زیست در صورت اخذ مجوزهای زیست‌محیطی، پروانه بهره‌برداری معدن سنگ‌آهن بیجار صادر خواهد شد و در این صورت مجوز استخراج از این معدن را از ۷۵۰ هزار تن به ۲ میلیون تن افزایش خواهیم داد. صبانور برنامه دارد تا سال ۱۴۰۰ معادل ۴ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، دو میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و دو میلیون تن گندله تولید کند.

به گفته مدیرعامل صبانور تصمیم دارد طرح جدید یک میلیون تنی صبانور قابل افزایش به ظرفیت 1.5 میلیون تن را از سال آینده در منطقه بیجار آغاز کند و پیش‌بینی می‌شود این طرح با توجه به تاکید دولت و شرکت توسعه معادن و فلزات در سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد. این شرکت همچنین به تازگی سبد سرمایه‌گذاری خود را گسترش داده و با توجه به در اختیار گرفتن پهنه اکتشافی کرمان سرمایه‌گذاری اکتشافی روی فلزات پایه نظیر سرب، روی، مس و طلا را آغاز کرده است.

بر مبنای گزارش مدیران مجموعه به تازگی یکسری از پهنه‌های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن با هدف اکتشاف طلا در اختیار صبانور قرار گرفته و به همین دلیل یکی از برنامه‌های صبانور در سال ۹۷ توسعه اکتشافات در اطراف معادن وابسته به شرکت صبانور در استان‌های کردستان و همدان است که مجموعه امیدوار است به ذخایر برسد.