دوران رونق بازار «روی» به پایان رسیده است؟

02:25 - 1400/01/18
روز گذشته به یکباره بیش از 78 هزار تن بر موجودی روی در انبار نیو اورلئان بازار فلزات لندن افزوده شد و همین امر نیز قیمت این محصول را زیر فشار شدیدی قرار داد. بدین ترتیب فعالان بازار شاهد شدیدترین افزایش روزانه ذخایر روی در بازار لندن از جولای 2013 بودند.
دوران رونق بازار «روی» به پایان رسیده است؟

 اندی هوم، تحلیلگر رویترز:

نکته‌ای که بسیاری از فعالان بار از آن غافل هستند این است که در چنین تغییرات رادیکالی به یکباره حجم عظیمی از یک محصول وارد انبار نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد این موجودی به صورت تدریجی وارد انبار شده اما  به درخواست مالک در لیست موجودی قابل فروش بازار لندن قرار نمی‌گیرد. در این شرایط ممکن است موجودی که به صورت تدریجی وارد انبار شده در شرایط خاصی به یکباره از طریق دستور صادر شده از جانب مالک این محصول به موجودی  قابل فروش بازار افزوده شود.

بدین ترتیب در بسیاری از موارد افزایش ناگهانی سطح موجودی فشار چندانی را بر قیمت وارد نمی‌کند اما به علت اینکه بازار روی در یک سال گذشته همواره با رشد قیمت و کاهش سطح موجودی در انبارهای بازار فلزات لندن مواجه بود، این افزایش ناگهای فعالان بازار را غافلگیر کرد.

با این وجود بازار روی به صورت تاریخی با این گونه سیگنال‌های غلط از ناحیه موجودی انبار روبرو بوده است. در هر دوره‌ای که ذخایر این محصول به صورت مداوم روندی نزولی را تجربه می‌کند، کهنه کارهای  بازار منتظر وقوع رویدادی در انبار نیو اورلئان هستند.

بندر نیو اورلئان همواره همانند یک سیاه چاله در بازار فیزیکی روی عمل کرده و در بسیاری از دوره‌هایی که موجودی انبار روی در بازار لندن سیری نزولی را تجربه می کند، به صورت متناوب شاهد نوسان شدید جریان موجودی این محصول در انبار نیواورلئان بوده ایم.

علاوه بر این تجربه تاریخی، هفته گذشته قیمت روی در بازار نقدی و سررسید سه ماه در وضعیتی قرار گرفت که پیش‌بینی افزایش موجودی انبار با توجه به این وضعیت دور از ذهن نبود. با توجه به قیمت نقدی و سه ماهه روی، بازار این محصول تا پایان هفته گذشته در وضعیت بکواردیشن به میزان 50 دلار قرار داشت اما به یکباره این فاصله به 3 دلار کاهش یافت. عموما این گونه تغیرات در فاصله قیمت نقدی و آتی به عنوان نشانه‌ای از آمادگی فروشندگان برای تحویل محصول به انبار شناخته می‌شود.

افزایس ناگهانی و قابل ملاحظه موجودی انبار روی در روز گذشته این واقعیت را بیش از پیش برجسته کرد که ذخایر بازار لندن تنها بخشی از ذخایر جهانی این محصول به حساب می‌آید و همواره سطح ذخایر بیرون از سیستم انبارداری این بازار بیش از ذخایر ثبت شده در بازار است.

نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که در چند ماه اخیر حجم قابل ملاحظه‌ای از روی تصفیه شده در بازارهای فیزیکی جابجا شده و این حجم در بازار محصولی که با وضعیت کمبود عرضه مواجه است کمی عجیب به نظر می‌رسد.

 از نوامبر سال گذشته میلادی تا ژانویه امسال نزدیک به 291 هزار تن روی تصفیه شده به بازار چین وارد شده که این رقم بیشترین میزان واردات سه ماهه از سال 2009 تاکنون به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد که بازار چین در هضم این سطح از جریان ورودی با مشکل مواجه شده چرا که میزان موجودی انبار روی در بازار آتی شانگهای از ابتدای ژانویه تاکنون با افزایشی 46 هزار تنی از مرز 114 هزار تن فراتر رفته است. این رقم از ماه می2017 در بازار دیده نشده بود.

با در نظر گرفتن مجموع این شرایط سوال اصلی که پیش روی فعالان بازار قرار دارد این است که که آیا وضعیت کنونی را باید نشانه‌ای از پایان دوران رونق بازار روی به حساب آورد یا خیر.  پاسخ به این سوال معمولا به صورت معناداری به میزان موجودی خارج از بازارهای معاملاتی بستگی دارد.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که کمبود عرضه کنسانتره روی با توجه به پاسخ عرضه به رشد قیمت   در دوسال اخیر حال کاهش است. برای مثال بازگشت بخشی از ظرفیت تولید کنسانتره شرکت گلنکور به مدار تولید را می‌توان نشانه‌ای از آغاز پاسخ سمت عرضه به قیمت تلقی کرد. با این وجود از انجایی که معمولا کمبود عرضه معدنی روی با وقفه‌ای یک ساله و یا حتی بیش از یک سال به کمبود عرضه  در بازار روی تصفیه شده منجر میشود، در صورت بهبود وضعیت عرضه معدنی نیز مدت زمانی برای رشد عرضه روی تصفیه شده نیاز است.

با در نظر گرفتن این وقفه زمانی باید گفت که در صورت رشد تولید معدنی روی نمی‌توان انتظار داشت که بازار تصفیه شده نیز به سرعت از وضعیت کمبود عرضه خارج شود.اما موضوع  نگران‌کننده کنونی این است که موجودی انبار روی در هر دو بازار بزرگ معاملاتی این محصول یعنی بازار لندن و بازار شانگهای در سطوح بالایی قرار گرفته است.