بازار‌های ایران در سال ۹۷

01:58 - 1400/01/18
در پنجمین همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران، سمت‌وسوی اقتصاد سال آینده در سه پلان به تصویر کشیده شد. در پلان نخست، اقتصاددانان با تحلیل شرایط کنونی، پیش‌‌بینی از روند متغیرهای کلان در سال آینده را ارائه کردند. در پلان دوم، فضای هر یک از بازارهای سرمایه‌گذاری، برای مخاطبان ترسیم شد و در پلان سوم، روند آتی وضعیت تحریم‌ها و موقعیت برجام در سایه تهدیدهای جدید مورد ارزیابی قرار گرفت.

در همایش پنجم، تحلیلگران بازار سرمایه، ۵ عامل اثرگذار «سرنوشت برجام»، «نرخ دلار»، «نرخ سود بانکی»، «روند بازارهای جهانی» و «شیوه جدید گزارشگری» را از عوامل اثرگذار بر بازار سهام در سال آینده معرفی کردند و این سال را سال عدم قطعیت در بورس دانستند. همچنین در بازار مسکن، از ۱۵ نشانه برای حرکت آتی فعالان ملکی رونمایی و یک توصیه طلایی به سرمایه‌گذاران ساختمانی ارائه شد. در بازار ارز و سکه، دو عامل تغییر نرخ سود بانکی و تنش‌های بین‌المللی، به‌عنوان عوامل اثرگذار معرفی شدند.

در کنار تحلیل این بازارها، تحلیل روند آتی ارزهای دیجیتالی به‌عنوان مهمان جدید همایش پنجم، نگاه‌ها را به خود جلب کرد. به گفته تحلیلگران این حوزه، در آینده به‌دلیل افزایش محدودیت‌های نهادی بیت‌کوین، سایر ارزهای دیجیتالی از جذابیت بیشتری برخوردار خواهند شد.

تفصیل این گزارش را اینجا بخوانید.

تحلیل دیگر بازارها را بخوانید:

راهنمای ورود به بازار مسکن 97

سال عدم قطعیت بورس

آلترناتیو جذاب بیت‌کوین