چشم انداز مبهم پیش روی بازار مس

01:51 - 1400/01/18

رویترز: با وجود افزایش بیش از یک درصدی قیمت مس در بازار فلزات لندن طی هفته، نشانه‌هایی از تداوم این روند رو به رشد کماکان به چشم می‌خورد.

رشد 3/3 درصدی شاخص قیمت تولید‌کننده در چین به همراه انتشار گزارشات مثبتی از سطح تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای از سوی این کشور و دیگر اقتصادهای بزرگ از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، چشم انداز تسریع رشد اقتصادجهانی از ناحیه فعالیت‌های صنعتی را روشن‌تر ساخته و همین امر نیز انتظار برای بهبود تقاضا برای مس را میان فعالان بازار فلزات پایه برانگیخته است.

در این میان ذخایر مس در بازارهای کالایی این روزها باز هم در حال کاهش است. در طول این هفته ذخایر مس در بازار آتی شانگهای 2/5 درصد پایین آمده و در بازار فلزات لندن نیز میزان ذخایر به کمترین سطح از اواسط ماه آگوست تا کنون رسیده است.

همچنین میزان واردات چین در ماه نوامبر بیشترین رشد خود را در دو سال اخیر تجربه کرده که این امر نیز بیشتر ناشی از تقاضای بالا از سوی این کشور برای کالاهای خام صنعتی بوده است.

در این میان دیوید ویلسون، تحلیلگر سیتی گروپ، معتقد است که فلزات پایه به محدوده قیمتی بالاتری وارد شده و انتظار می‌رود که بتوانند در این محدوده تثبیت شوند. وی در عین حال روند رشد قیمت مس را کمی بیش از حد می‌داند و اعتقاد دارد که با وجود مناسب بودن عوامل بنیادی بازار این محصول، این عوامل توانایی بالابردن سطح قیمت به بالاتر از شش هزار دلار را ندارند. ویلسون در عین حال پیش‌بینی می‌کند که با افزایش تلاش دولت چین برای کاهش سطح فعالیت‌های سفته بازی در بازارهای کالایی باید منتظر افت قیمت مقطعی مس در اوایل سال آینده میلادی بود.