پیش بینی بازار طلا در هفته پیش رو

01:41 - 1400/01/18

در حالی که شاهد ادامه روند نا امیدکننده حاکم بر بازار طلا در این هفته بودیم، انتظار می‌رود که این فلز گران‌بها در روزهای معاملاتی پیش رو نیز تحت فشار مضاعفی قرار گیرد.

در پایان هفته هر اونس طلا برای تحویل در ماه فوریه با افتی کمتر از یک درصد به 1161/9 دلار رسید و بدین ترتیب کاهش قیمتی 1/3 درصدی را در طول هفته به ثبت رساند. دلیل اصلی افت قیمت در این هفته عمدتا به عملکرد مناسب دلار ایالات متحده و ادامه روند رو به رشد بورس های اوراق بهادار ایالات متحده باز می گردد.

این در حالی است که در هفته پیش رو قرار است نشست بانک مرکزی ایالات متحده برای تصمیم‌گیری در زمینه افزایش نرخ بهره این کشور برگزار شود و این امر مسلما می‌تواند اوضاع را برای بازار طلا وخیم‌تر سازد. کمتر از چهار روز دیگر سران فدرال رزو گرد هم خواهند آمد و بسیاری از فعالان اقتصادی انتظار بالابردن نرخ بهره از سوی این نهاد را می کشند. گزارشات اقتصادی بهتر از انتظار منتشر شده در یک ماه اخیر نیز این افزایش را تقریبا قطعی ساخته و آنچه هم اکنون حائز اهمیت است، میزان افزایش نرخ بهره به حساب می‌آید. در میان گزارشات اقتصادی منتشر شده تنها افت دستمزد ساعتی در ماه نوامبر بر خلاف انتظارات بوده و برخی گمانه زنی‌ها پیرامون احتمال افزایش تدریجی نرخ بهره را ایجاد کرده است. با این وجود تحت هر شرایطی باید منتظر تقویت بیش از پیش ارزش دلار تحت تاثیر افزایش نرخ بهره ایالات متحده و ایجاد فشاری مظاعف بر بازار طلا در روزهای پیش رو بود. در این میان آنچه که می‌تواند کمی فضای معاملات را تلطیف کند این است که به عقیده عده‌ای از تحلیلگران، بخشی از تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره ایالات متحده در روند دلار ایالات متحده طی یک ماه اخیر لحاظ شده بدین ترتیب طلا نیز قسمتی از افت قیمت مورد انتظار خود را تجربه کرده است.