برنامه‌های انتشار اوراق « خودرو »

01:40 - 1400/01/18
ایران خودرو در حالی از امروز اوراق مرابحه منتشر می‌‌کند که مدیران مجموعه پیش‌بینی کرده‌اند انتشار اوراق سلف و اوراق رهنی را در دو سال آینده در دستور کار قرار دهند.

در خبرها آمده که ایران‌خودرو قصد دارد از امروز 700 میلیارد تومان اوراق مرابحه منتشر کند. آن‌طور که معاون مالی ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کند: این اوراق با سررسید چهار ساله در اختیار قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت تا ضمن تسویه بخشی از مطالبات آن‌ها، ظرفیتی جدید برای تامین قطعه نیز ایجاد شود. به گفته ابوالفضل اسماعیل‌زاده، این طرح در مقایسه با دریافت تسهیلات بانکی، به لحاظ زمان سررسید مطالبات، به نفع خودروسازان است و به‌واسطه آن، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از طلب قطعه‌سازهای طرف حساب ایران‌خودرو تسویه خواهد شد.

البته معاون مالی ایران خودرو در برنامه‌های آینده مجموعه تاکید دارد:  ایران خودرو به‌دنبال آن است که در آینده اوراق سلف و اوراق رهنی نیز منتشر کند. حتی امیدواری مدیران «خودرو» مبنی بر این است که مجموعه بتواند سال آینده اوراق سلف و سال ۹۸ نیز اوراق رهنی را انتشار دهد.

براساس برآورد صورت گرفته مدیران «خودرو» با انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مرابحه، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مطالبات (معوق) قطعه‌سازان پرداخت خواهد شد. این در حالی است که خودروسازان تاکنون چیزی در حدود یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر کردند. ایران‌خودرو نخستین بار در سال ۸۴ رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با نرخ بهره سالانه 19 درصد منتشر کرد.

گفت‌و‌گوی تفصیلی با معاون مالی ایران‌خودرو