روز چرخش قیمت‌ها؟

دیده‌بان بورس دوشنبه (23 بهمن)

01:05 - 1400/01/18
بورس تهرانی در حالی نخستین روز هفته را با کاهش 517 واحدی شاخص کل پشت سر گذاشت که امروز همگام با بازگشت قیمت‌ها در بازار جهانی، انتظار می‌رود بازار سهام نیز روند مثبتی را در سهام کالایی مهم در پیش گیرد. به ویژه آنکه حمایت سهامداران حقوقی در معاملات روز شنبه احتمالا نوعی اطمینان‌سازی را برای سایر سهامداران ایجاد کند تا در خریدهای خود جسارت بیشتری داشته باشند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (23 بهمن)

شروع خوب کالاها: پس از یک هفته نزول شدید قیمت‌ها در بازار جهانی، نخستین روز هفته بازار کامودیتی امیدوارکننده آغاز شد. جایی که هم‌زمان با کاهش شاخص دلار به سطح 90 واحدی عموم کالاها رشد قیمتی محسوسی را تجربه کردند. به طوری که نفت برنت با حدود یک درصد رشد بالای 63 دلار ایستاد و نفت خام آمریکا مجددا به 60 دلار نزدیک شد.

فلز روی نیز با افزایش یک درصدی بار دیگر به کانال 3400 دلاری برگشت. مس در جهشی چشم‌گیر با افزایش 1.7 درصدی به قیمت 6865 دلار رسیده است. آلومینیوم و سرب البته رشد ملایم‌تری داشته و به ترتیب با 0.25 درصد و 0.1 درصد رشد این هفته را در قیمت‌های 2130 و 2540 دلار آغاز کرده‌اند.

با توجه به آنکه عمده دلیل ریزش بورس در معاملات شنبه کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی بود، امروز با چرخش نسبتا مناسب کالاها می‌توان انتظار داشت، بورس‌بازان نیز نسبت به قیمت سهام واکنش مثبت نشان دهند. با این حال، هنوز اطمینان کاملی نسبت به روند قیمت‌ها به ویژه در بازارهای سهام خارجی وجود ندارد؛ بازارهایی که طی هفته گذشته عامل اصلی افت قیمت کالاها بودند. انتظار می‌رود معاملات بازارها بعدازظهر امروز هم‌زمان با بازگشایی بازارهای آمریکا اهمیت بیشتری پیدا کند و در صورت تثبیت قیمت‌ها می‌توان امیدواری بیشتری به روند کنونی در بازار کالایی داشت.

اما دو نکته نیز در ادامه باید مورد توجه قرار داد نخست نزدیک شدن به تعطیلات سال چینی‌ها است که به طور سنتی تقاضای کالاها را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر سایر عوامل در بازار جهانی نامطلوب باشند تعطیلات چینی می‌تواند روند کاهشی قیمت‌ها را تشدید کند.

مساله دوم به اقتصاد آمریکا برمی‌گردد؛ جایی که سیگنال افزایش تورم آن در جمعه هفته گذشته، آغازگر سقوط بازارهای سهام بود. در واقع، رشد دستمزدها فراتر از انتظار به عنوان پیش‌نگری برای رشد تورم موجب رشد شاخص دلار و سقوط سایر بازارها شد. بر این اساس، هفته جاری روز چهارشنبه شاخص ماهانه بهای مصرف‌کننده (CPI) یا همان نماگر اصلی تورم آمریکا منتشر می‌شود که مهم‌ترین آمار اقتصادی هفته جاری محسوب خواهد شد.

ادامه حرکت دلار در اوج: بارها تاکید شده که نیمی از شرکت‌های بورسی به کالاها وابستگی دارند. بنابراین، می‌توان دو بال برای نرخ فروش آنها متصور بود؛ یکی قیمت جهانی کالاها و دیگر نرخ ارز آزاد. هرچند هفته گذشته قیمت جهانی کالاها نشانه‌هایی از ضعف را در خود نشان دادند، اما بال دوم، یعنی نرخ دلار همچنان سطوح بالایی را تجربه می‌کند. تجربه نشان داده که در میان‌مدت نرخ دلار اثرات مثبت خود را بر سود اسمی شرکت‌های بورسی خواهد گذاشت و از آن زمان دیگر نمی‌توان صعود بورس را منکر شد. اکنون عمده کارشناسان نیز عقیده دارند رشد نرخ دلار در قیمت سهام منعکس نشده است. علت این امر نیز نااطمینانی بورس‌بازان از پایداری نرخ دلار در سطوح فعلی است. موضوعی که البته با تثبیت نرخ دلار در این سطوح (کانال 4700 تومانی) برای مدت طولانی‌تر می‌تواند به تدریج در بورس نیز منعکس شود.

حمایت سنگین حقوقی‌ها: در این میان، بازیگران حقوقی بورس در معاملات روز شنبه حمایتی جدی از سهام مختلف به ویژه در گروه‌های اثرگذار بر افت شاخص نشان دادند. این سهامداران که در مجموع معاملات شنبه 35 میلیارد تومان خرید خالص داشتند بیشترین سهم را در خریدهای گروه‌های پالایشی، پتروشیمی‌ها و فلزی-معدنی‌ها داشتند. نمادهایی که با افت قیمت‌های جهانی با فشار فروش جدی مواجه بودند. این حمایت سهامداران حقوقی در کنار سایر عوامل مثبت می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تقاضا در بازار سهام در معاملات امروز باشد. هرچند همچنان نگرانی‌های اخیر می‌تواند انگیزه‌های بالایی برای شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشد محدود قیمت‌ها ایجاد کند.