پلاتس گزارش داد:

پیش‌بینی قیمت محصولات پتروشیمی در هفته جاری

00:48 - 1400/01/18
موسسه پلاتس در جدیدترین گزارش چشم انداز هفتگی بازار محصولات پتروشیمی، روند قیمت مبهمی را پیش روی این محصولات  در هفته جاری پیش بینی کرد.
پیش‌بینی قیمت محصولات پتروشیمی در هفته جاری

براساس گزارش پلاتس عواملی مانند تغییرات تقاضا در آستانه تعطیلات سال نو در چین، برخی تحولات سمت عرضه مانند تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش حجم فروش از سوی معامله گران در بازار برخی از محصولات بیشترین تاثیر را بر معاملات محصولات پتروشیمی در این هفته خواهند داشت.

اتیلن و پروپیلن: با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چین و افت تقاضا برای اتیلن و پروپیلن به تبع این امر، قیمت ها در هفته گذشته زیر فشا قرار گرفت. با این وجود فعالان بازار معتقدند که دو این محصولات به کف قیمتی خود نزدیک شده اند. در عین جال با توجه به اینکه میزان عرضه  محموله های ماه مارس با توجه برنامه تعمیر و نگهداری تعداد ملموسی از واحدهای پالایش گاز در شرق آسیا محدود خواهد بود، انتظار برای افزایش قیمت این محصولات دور از ذهن نیست.

مونواتیلن گلایکول (MEG): انتظار فعالان بازار بر این است که پس از تعطیلات سال نو در چین، تقاضا برای MEG افزایش ملموسی خواهد یافت. به همین دلیل معامله گران موجودی انبار خود را حفظ کرده اند تا پس از تعطیلات با قیمت های بالاتر قادر به فروش محصول خود باشند. بدین ترتیب انتظار می رود با محدودت عرضه، روند رو به رشد قیمت این محصول درهفته جاری ادامه یابد.

بوتادین و کائوچوی مصنوعی: در بازار بوتادین  و کائوچوی مصنوعی (SBR) بسیاری از مصرف کنندگان در هفته های اخیر موجودی انبار مورد نیاز خود را تهیه کرده اند و بنابران انتظار می رود در هفته جاری به تبع کاهش سطح فعالیت ها شاهد افت قیمت این محصولات باشیم. با این وجود با در نظر گرفتن برنامه تعمیر و نگهداری تعدادی از واحدهای تولید بوتادین در ماه فوریه، قیمت این محصولات به زودی به کف خواهد رسید.

پلی اتیلن: در هفته گذشته قیمت انواع پلی اتیلن روندی صعودی را تجربه کرد. تعداد ملموسی از واحدهای تولید پلیمر در خاورمیانه برنامه تعمیر و نگهداری را ماه فوریه در دستور کار خود قرار داده اند که همین امر نیز عامل اصلی تحریک قیمت بوده است. پیش بینی می شود که در هفته جاری نیز شاهد تداوم رشد قیمت پلی اتیلن ها در بازارهای آسیایی به تبع این امر باشیم.