« سباقر » معطل تسهیلات مصوب شده

00:46 - 1400/01/18
از ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش سیمان باقران مصوب کارگروه اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه سال ۹۵، تاکنون ۱۲ میلیارد تومان محقق شد.

مهدی کاظمی؛ نایب رییس هیات مدیره کارخانه سیمان باقران در گفت‌وگو با خاورستان با اشاره اینکه این کارخانه در فروردین ماه سال ۹۶ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، تصریح کرد: علی رغم اینکه برای ساخت این کارخانه ۴-۵ سال زمان نیاز بود، اما به دلیل بحران‌های ناشی از تورم و تحریم‌ها، ساخت این کارخانه ۱۲ سال به طول انجامید.

به گفته کاظمی کارخانه سیمان باقران توانسته است روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن سیمان به افغانتسان و پاکستان صادر ‌کند که البته افزایش روند صادرات سیمان به این دو کشور قابل پیش‌بینی است.

قول مساعد

این مقام مسئول با اشاره به مصوبه کارگروه اقتصاد مقاومتی کشور در اردیبهشت ماه سال ۹۵ مبنی بر ارائه تسهیلات سرمایه در گردش ۲۰ میلیارد تومانی برای سیمان باقران اظهارکرد: رئیس جمهور در مراسم افتتاح این کارخانه، برای تخصیص این تسهیلات قول مساعد داد.

از این میزان تسهیلات که قرار بوده توسط بانک کشاورزی به عنوان سرمایه‌گذار اول پروژه پرداخت شود، ۱۲ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه ۹۶ تامین شد و باقیمانده آن به دلیل نداشتن وثیقه مورد تایید بانک تاکنون محقق نشد که با توجه به پیگیری‌های در حال انجام، مدیران امیدوارند این وعده تا پایان سال ۹۶ محقق شود.

ظرفیت کارخانه

سیمان باقران با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن سیمان خاکستری و با مشارکت حدود ۳۰ هزار سهامدار خرد که عمده آن‌ها اهالی همان منطقه اسدیه هستند در سال ۸۴ برنامه ریزی و کلنگ زنی شد. ظرفیت کنونی تولید روزانه کارخانه ۲۵۰۰ تن است که در صورت راه‌اندازی آسیاب دوم این کارخانه در سال ۹۷، تولید آن به ظرفیت کامل و ۳۵۰۰ تن در روز خواهد رسید.

تازه‌ترین وضعیت سیمان باقران را اینجا بخوانید.