تغییر فاز پیشگویان قیمت نفت

00:35 - 1400/01/18
به‌دنبال صعود نفت برنت به بالای ۷۰ دلار در ماه ژانویه، بزرگ‌ترین بانک‌‌های وال‌استریت تغییری جدی در پیش‌بینی‌های خود از قیمت نفت خام در سال‌جاری میلادی ارائه کرده‌اند. قیمت طلای سیاه در نخستین ماه ۲۰۱۸ رکورد سه ساله را شکست.

بانک‌هایی همچون گلدمن‌ساکس و جی‌پی مورگان که تا یک ماه گذشته در بهترین حالت میانگین قیمت نفت خام در سال ۲۰۱۸ را ۶۲ و ۵۸ دلار بر بشکه پیش‌بینی می‌کردند، با چرخشی ناگهانی از قیمت‌های 82.50 دلار یا ۷۰ دلار بر بشکه می‌گویند. وضعیتی که پیش‌بینی‌ها در بازار پیچیده و پرنوسان نفت را به‌نوعی پیشگویی تبدیل کرده است.

به‌نظر می‌رسد فضایی که در سال ۲۰۱۴ بر پیش‌بینی‌های قیمتی حاکم بود، در حال تکرار است. بانک‌های بزرگ جهانی چهار سال پیش و زمانی که سقوط قیمت نفت آغاز شده بود، هیچ‌گاه رسیدن قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار بر بشکه را برآورد نکرده بودند.

این در حالی است که نفت اوایل سال ۲۰۱۶ کانال ۲۰ دلاری را تجربه کرد. ماه گذشته نیز، طلای سیاه توانست بالاترین سطح قیمتی خود در سه سال اخیر را به ثبت برساند. به این ترتیب، نفت خام آمریکا با رشد 7.1 درصدی و نفت برنت با افزایش 3.3 درصدی نخستین ماه ۲۰۱۸ را پایان دادند. در این شرایط، تنوع انتظارات از آینده نفت میان کارشناسان تشدید شده تا ذات این بازار پرنوسان را بار دیگر به رخ بکشد.

تفصیل تحلیل «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه می‌توانید بخوانید:‌ آغاز چرخش اروپا در حوزه پتروشیمی