برنامه اروپا برای برجام چیست؟

00:08 - 1400/01/18
دو رسانه بلومبرگ و رویترز در گزارش‌هایی به تحلیل این موضوع پرداخته‌اند که کشورهای اروپایی با هدف حفظ برجام و جلب رضایت واشنگتن، فشار بر برنامه موشکی ایران را افزایش داده‌اند.

به گزارش بلومبرگ درحالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده در صورت عدم حصول پیشرفت در تشدید برخی مفاد برجام تا ماه می ‌از آن خارج خواهد شد، مقام‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا در همکاری با رکس تیلرسون؛ وزیر خارجه آمریکا، درحال تمرکز روی چگونگی محدود و مهار کردن توسعه موشک‌های بالستیک ایران هستند.

براساس این گزارش، این کار می‌تواند برای توافق هسته‌ای «زمان» بخرد. رسانه آمریکایی بلومبرگ با اشاره به مواضع اخیر مقام‎های فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره ایران نوشته که اروپایی‌ها به امید حفظ برجام، فشارها بر برنامه موشکی ایران را افزایش داده‌اند.

رویترز نیز تحلیل کرده است که پس از اولتیماتوم برجامی ترامپ، کشور‌های اروپایی امضاکننده برجام - بریتانیا،فرانسه و آلمان - ضمن تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای، جهت راضی کردن ترامپ، گفت‌وگو‌ها درباره طرحی برای پرداختن به برنامه موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران را آغاز کرده‌اند.

تفصیل گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه بخوانید:‌

توصیه برجامی فارن پالیسی به اروپا

اهداف آمریکا در غرب آسیا