بازار مسکن در نخستین ماه زمستان

00:03 - 1400/01/18
تغییر و تحولات بازار خرید و فروش مسکن در اولین ماه زمستان، در پنج تابلو منعکس شد که مهم‌ترین آن، کاهش شیب رشد معاملات است.

کارنامه دی ماه معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد حجم خرید آپارتمان در این ماه، حدود ۱۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد که این میزان، کمتر از یک‌سوم نرخ رشد نقطه‌ای معاملات در آذر ۹۶ بوده است. هر چند شتاب معاملات مسکن تحت تاثیر رفتار سمت عرضه (فروشنده‌‌ها) و قیمت‌های نامتعارف، کم شده اما در عین حال ماه گذشته، بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در کل مناطق ۲۲ گانه پایتخت فروخته شد که بیشترین تعداد معاملات ماهانه از اردیبهشت ۹۳ تاکنون محسوب می‌شود.

این وضعیت مشخص می‌کند، معاملات ملک به‌دنبال تغییر فاز در آذر (پیش رونق به رونق)، ماه گذشته در فاز جدید حرکت کرده؛ اما سرعت پیشروی به شکل معناداری کاهش یافته است. اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن درباره تغییرات قیمت نیز حاکی است بعد از افزایش قابل توجه میانگین قیمت در انتهای پاییز، شیب تورم ماهانه مسکن در دی، به اندازه یک واحد درصد کم شد. ماه پیش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۳ درصد نسبت به آذر افزایش پیدا کرد.

گزارش کامل «دنیای اقتصاد»‌ را اینجا بخوانید.