در هفته اخیر اتفاق افتاد

کاهش کمتر از 2 درصدی قیمت سنگ آهن

23:52 - 1400/01/17
با وجود کاهش ملموس قیمت سنگ آهن تا روز چهارشنبه، رشد قیمت قابل ملاحظه این محصول در دو روز پایانی هفته به ویژه روز جمعه بخش اعظمی از افت روزهای پیشین را خنثی کرد.

در آغاز معاملات این هفته قیمت سنگ اهن در بازار نقدی به تبع تزلزل بازار فولاد چین و افت قیمت سنگ آهن در معاملات آتی بازار کالایی دالیان در مسیر نزولی قرار گرفت و به کمتر از 77 دلار رسید. تداوم این روند و همچنین افزایش موجودی انبار سنگ آهن در بنادر چین، قیمت این محصول را در روز سه شنبه نیز زیر فشار قرار داد.

همچنین در روز چهارشنبه شاهد تزلزل بیش از پیش بازار سنگ آهن به تبعک اهش تقاضا بودیم. افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای چین در یک ماه اخیر ، میزان حاشیه سود فولادسازان این در شمال این کشور را به 300 یوان کاهش داده و همین امر نیز به کاهش تقاضا برای سنگ آهن از سوی این واحدها منجر شده است.

در روز پنج شنبه اما ورق برگشت و با بهبود فضای معاملات فولاد در بازار نقدی و آتی چین، قیمت سنگ آهن نیز با رشدی محتصر روبرو شد. این روند در روز جمعه تداوم یافت  و در این روز قیمت به میزان قابل ملاحظه ای رشد کرد و به بیش از 76 دلار رسید. برخی از فعالان بازار همچنین  اعلام کردند که در اواخر هفته فولادسازان چینی به منظور تجدید موجودی انبار سنگ آهن خود پیش از شروع تعطیلات سال نو در این کشور دست به کار خرید شدند و همین امر نیز در بهبود قیمت این محصول تاثیر شایانی داشت.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با رشدی به میزان 1/88 دلار (2/5 درصد)  به 76/75 دلار رسید. این محصول کاهش قیمتی 1/6 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرده است.