جدیدترین پیش بینی اداره انرژی آمریکا از بازار نفت خام

23:49 - 1400/01/17

گزارش تحلیلی اداره انرژی آمریکا در ماه دسامبر منتشر شد و این نهاد پیش‌بینی خود از سطح تولید، مصرف و قیمت سوخت های مایع را ارائه کرد.

بر طبق این گزارش میانگین قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی در سطح43 دلار در هر بشکه برآورد شده و قیمت برای سال آینده نیز در سطح 52 دلار پیش‌بینی شده است. همچنین میانگین قیمت نفت خام وست تگزارس نیز بیش از یک دلار پایین‌تر از نفت برنت خواهد بود.

درعین حال انتظار می‌رود که قیمت نفت برنت و وست تگزاس در نیمه ابتدایی سال 2017 در محدوده 50 دلار در هر بشکه قرار گیرند و در انتهای سال این قیمت به 55 دلار برسد.

بر اساس گزارش اداره انرژی آمریکا میانگین تولید نفت خام روزانه ایالات متحده در سال جاری و آتی میلادی به ترتیب برابر با 8/9 و 8/8 میلیون بشکه در روز برآورد شده است. در عین حال انتظار می‌رود که تولید نفت خام اوپک در سال 2017 به33/2 میلیون بشکه برسد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که مجموع تولید سوخت‌های مایع از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال آینده تنها 400 هزار بشکه نسبت به سال جاری افزایش یابد. علاوه بر ایالات متحده، باید شاهد افزایش تولید سوخت‌های مایع از سوی کانادا، روسیه، قزاقستان و برزیل بود اما عمده این رشد با کاهش تولید در مناطقی همچون چین، مکزیک و دریای شمال خنثی خواهد شد.

در سمت تقاضا نیز انتظار بر این است که شاهد رشد 1/4 و 1/6 میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت خام در سال جاری و آتی میلادی باشیم.

بر اساس گزارش اخیر میزان تولید سوخت‌های مایع از سوی اوپک در سطح 40/22 میلیون بشکه در روز برای سال آینده برآورد شده است. این رقم برای کشورهای عضوسازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سطح 26/67 میلیون بشکه و برای منطقه اوراسیا در سطح 14/49 میلیون بشکه تخمین زده می‌شود. همچنین پیش‌بینی شده که تولید سوخت‌های مایع از سوی چین در سال 2017 به 4/33 میلیون بشکه در روز بالغ گردد. رقم مذکور برای سایر کشورهای غیر عضو در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز بیش از 11 میلیون بشکه در روز اعلام شده است. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که مجموع تولید جهانی سوخت مایع در سال آینده به 97/42 میلیون بشکه در روز برسد.

در سمت مصرف سوخت مایع نیز رقم مصرف برای کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سطح 46/87 میلیون بشکه در روز برآورد شده و این رقم برای کشورهای غیر عضو این سازمان نیز به میزان 50/13 میلیون بشکه در روز ارزیابی می‌شود. رقم مجموع مصرف نیز در سطح 96/99 میلیون بشکه در روز خواهد بود.