دیده‌بانی ترامپ در بازارها

23:29 - 1400/01/17
دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران پس از بررسی سه سناریو، در پایان تعلیق تحریم‌های ایران را مشروط کرد.

در آخرین ساعت‌های باقیمانده به اعلام‌نظر ترامپ درباره برجام، رسانه‌ها و «چهره‌های مطلع بدون ذکر نام» از سه انتخاب سخن به میان آورده بودند. خروج از برجام کمترین طرفدار را در میان گمانه‌زنی‌ها و اخبارهای به نقل از مقام‌های آگاه داشت. دومین گزاره تعلیق تحریم‌ها به شکل قبل بود. این گزاره نیز گرچه از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد، ولی اخبار تکمیلی نشان می‌داد سناریوی خوش‌بینانه‌ای در حال روایت است. اما سومین سناریو که از عصر دیروز پررنگ‌تر شد، تعلیق مشروط تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی ترامپ بود.

رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به ترامپ خبر دادند: او با تعیین شروطی، تحریم‌ها را تعلیق می‌کند و در برجام می‌ماند. شروطی که برای اطلاع از آن باید تا امروز صبر کرد. نکته جالب در این میان آرایش بازارها براساس حالت‌هایی است که از عصر روز گذشته مطرح شده بود. فعالان بازارهای مختلف نیز در روزهای گذشته با رصد اخبار به سناریوبندی خاص خود پرداخته بودند. رفتار معامله‌گران در بازار سهام، ارز و سکه نشان می‌دهد با وجود نااطمینانی‌ها و ناآرامی‌های روزهای گذشته، ظن به تعلیق تحریم‌ها بیش از سایر گزینه‌ها بود. پیش‌بینی می‌شود در صورت تطبیق بی‌قیدوشرط، روند اصلاحی بورس متوقف و ارز و سکه ریزش داشته باشد؛ تعلیق مشروط گرچه بازارها را به‌سوی روندهای مثبت متمایل می‌کند، اما از اثرگذاری آن می‌کاهد.

مشروح گزارش «دنیای اقتصاد»‌ را اینجا بخوانید.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید:

جناح‌بندی معامله‌گران در سایه ریسک برجام

پیام فاینانس‌ها، اطمینان از ثبت مالی ایران

در همین رابطه بخوانید:

گرای فاینانس اروپایی به ایران

دو سناریوی بورس تا پایان سال

اظهارات متفاوت سعد حریری درباره ایران

عملکرد هیلی در قبال ایران

بازارها در انتظار تصمیم ترامپ

ایران به نقض قوانین متهم شد