برنامه افزایش 2 برابری تولید « هرمز »

23:08 - 1400/01/17
 فولاد هرمزگان در نظر دارد تولید خود را از 1.5 میلیون تن تختال به ۳ میلیون تن برساند. بر مبنای برنامه‌های مدیران «هرمز» این مجموعه در پی است که ظرفیت تولید تختال را 2 برابر کند.

محصول نهایی فولاد هرمزگان تولید تختال با ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال  است که به گفته کارشناسان عریض‌ترین تختالی که در ایران تولید می‌شود مربوط به فولاد هرمزگان بود و طول تختال تولیدی آن بین ۶ تا ۱۲ متر است. میزان تولید فولاد هرمزگان در ۹ ماه سال جاری یک میلیون و ۳۲ هزار تن بود که به گفته فرزاد ارزانی؛ مدیرعامل که در آستانه ششمین سالگرد تاسیس و بهره‌برداری مجموعه سخن می‌گفت، پیش‌بینی شده میزان تولید این مجموعه تا پایان امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد. براساس گفته مدیران فولاد هرمزگان در ۹ ماه نخست امسال در بخش تولید از رشد ۳۰ درصدی برخوردار بود.

در این البته کارخانه چندماه فراتر از ظرفیت اسمی کارخانه پیش رفت؛ به گونه‌ای که در فروردین سال‌جاری در تولید آهن‌اسفنجی رکورد زد. ارزانی میزان فروش و صادرات فولاد هرمزگان را در ۹ ماه سال جاری حدود 1.9 هزار میلیارد تومان اعلام کرده که از این میزان حدود ۸۳۲ هزار تن صادرات با رشد ۱۳ درصدی و حدود ۳۸۴ هزار تن عرضه در داخل با رشد ۴۰ درصدی بود و حکایت از سهم ۷۰ درصدی صادرات در محصول‌ها دارد. با این اوصاف فولاد هرمزگان دارای سهم ۸ درصدی در تولید کل فولاد کشور است.

فولاد هرمزگان در بخش صادرات برنامه‌های مجزایی هم دارد؛ به طوریکه بر مبنای گفته‌های ارزانی اسلب محصولی با بازارهای محدود در دنیا است و سالانه حدود ۲۰ میلیون تن آن مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. عمده صادرات فولاد هرمزگان به کشورهای جنوب شرق آسیا مثل تایلند، تایوان و هند است اما به کشورهای برزیل و کشورهای اروپایی نیز صادرات دارد بر مبنای گزارشی که مدیران شرکت ارائه می‌دهند ۷۵ درصد از کل سفارش‌های خرید مجموعه را مواد اولیه مانند گندله تشکیل می‌دهد که بیشتر از معادن کرمان تامین می‌شود.  

 مدیرعامل «هرمز» در خصوص  خرید طرح صبا فولاد خلیج فارس از سوی این مجموعه تاکید می‌کند: فولاد هرمزگان برای طرح‌های توسعه نیازمند زمان است و موضوع صبا فولاد خلیج فارس از طریق فولاد مبارکه در حال پیگیری است و به همین دلیل هرمزگان هم از آن استقبال می‌کند.