خوب‌‌ها و بدهای 2017

22:52 - 1400/01/17
بسیاری از کالاهای خام در سال 2017 عملکرد مناسبی را تجربه کردند و با رشد قیمت ملموسی مواجه شدند. محصولات فولادی، فلزات پایه، گاز مایع و نفت خام از جمله کالاهایی هستند که فعالان اقتصادی را شگفت زده کردند و در مقابل شکر خام، قهره و برخی از غلات روند قیمتی رو به افولی را به ثبت رساندند.
خوب‌‌ها و بدهای 2017

بهبود تقاضا از سوی چین برای بسیاری از کالاهای خام صنعتی و  کاهش تولید در صنایع آلاینده این کشور به منظور مقابله با مشکل آلودگی هوا، اجرای برنامه کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک  و عملکرد ضعیف دلار در سال جاری میلادی از جمله دلایل رونق بازار این محصولات به حساب می آید. در مقابل این روند شاهد بودیم که با افزایش ملموس سطح تولید برخی از محصولات کشاورزی، روند قیمتی ضعیفی در بازار محصولاتی مانند قهوه، شکر و برخی از غلات در سال جاری به ثبت رسید.

فلزات پایه از جمله مس، روی و آلومینیوم در سال جاری میلادی توانستند با افزایش قیمتی بیش از 30 درصد در بازار فلزات لندن مواجه شوند.میلگرد فولادی نیز در معاملات بازار آتی شانگهای رشد قیمتی بیش از 45 درصد را پشت سرگذاشت و یکی از بهترین عملکردها را به نام خود ثبت کرد.

گاز طبیعی مایع (LNG) یکی از شگفت انگیر ترین عملکرد های قیمتی خود را در سال جاری تجربه کرد. در حالی که تا نیمه سال نام این محصول  در زمره بزرگترین بازندگان سال قرار داشت، در نهایت به یکی از برندگان امسال تبدیل کرد.  گاز مایع تا پایان ماه ژوئن با افت قیمتی بسیار شدید روبرو شده بود اما قیمت این محصول از آن زمان تا پایان سال بیش از دو برابر شد. قیمت گاز کایع هم اکنون در سطح 11 دلا در هر میلیون BTU است.هم چنین قیمت زغال سنگ استرالیا نیز امسال بیش از 10 درصد بالا رفت و به بیش از 100 دلار در هر  تن رسید.

همچنین نفت خام رشد قیمت مناسبی را در سال جاری تجربه کرد. با اینکه قیمت نفت هم اکنون 17 درصد بالاتر ابتدای سال است اما باید دانست  که این محصول رشد قیمتی 50 درصدی را نسبت به قیمتهای تجربه شده در میانه 2017 پشت سر گذاشته است.

در این میان با بروز مازاد عرضه در بازار شکر خام، قیمت این محصول در سال جاری افتی بیش از 25 درصد را تجربه کرد.  قهره نیز به لطف رشد ملموس تولید از سوی ویتنام در حدود 20 درصد ارزان شد.

امسال تولید جهانی ذرت نیز به بالاترین کورد سال های اخیر رسید و همین امر قیمت این محصول را با افتی 5 درصدی مواجه ساخت. افزایش تولید روغن پالم در جنوب شرق آسیا در کنار افت تقاضا از سوی اروپا و چین نیز قیمت این محصول را با کاهشی 10 درصدی در سال جاری مواجه کرد. همچنین کائوچوی طبیعی در بورس کالای توکیو پس از عملکرد قیمتی بسیار مناسب در سال 2016، افت قیمتی 18 درصدی را در سال جاری پشت سرگذاشت.