دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان خبر داد

رایزنی با عراق و سوریه برای سوآپ سیمان

22:51 - 1400/01/17
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از رایزنی برای ایجاد یک سوآپ صادراتی با عراق و سوریه خبر داد. این مدل تجاری می‌تواند ۳۰ درصد ظرفیت صادراتی سیمان را به خود اختصاص دهد.
رایزنی با عراق و سوریه برای سوآپ سیمان

ایران تاکنون صادرات سیمان به سوریه نداشته‌ اما عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در این باره می‌گوید: ‌ایران رایزنی‌های خود را برای ایجاد یک سوآپ (قرارداد معاوضه‌ای) از طریق عراق به سوریه برای صادرات سیمان آغاز کرده است. فعالان سیمانی امیدوارند این مذاکرات در سال ۲۰۱۸ به قرارداد برسد که این قرارداد می‌تواند حداقل تا ۳۰ درصد از ظرفیت صادراتی سیمان را شامل شود.

مدل اقتصادی مطرح شده برای صادرات سیمان به سوریه به این صورت است که ایران در قراردادی از عراق می‌خواهد سیمان مورد نیاز سوریه را تامین کند و نیاز ایجاد شده در بازار داخلی به خاطر صادرات را از طریق ایران دریافت کند. در این میان البته صادرات سیمان به عراق به دلیل سیاست‌های داخلی عراق در راستای حمایت از تولید داخل نیز از سال 1394 متوقف شد و ایران اکنون تنها مشتری کلینکر عراق است.

آنچه در آمار انجمن کارفرمایان سیمان دیده می‌شود این است که در شرایط فعلی مصرف سیمان نسبت به ظرفیت ایجادشده حدود ۲۰ میلیون تن در ایران کمتر است. در حال حاضر حدود ۸۳ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور ایجاد شده که مجموع مصرف این محصول در حال حاضر نزدیک به ۵۹ میلیون تن است که همین تولید با ظرفیت پایین خود هزینه اضافی بر تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

در حال حاضر در دنیا نیز۶.۲ میلیارد تن ظرفیت تولید سیمان وجود دارد که به شکل میانگین فقط ۴.۳ میلیارد تن سیمان مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد که در سطح جهانی تولید سیمان با حدود ۶۵ درصد ظرفیت صورت می‌گیرد.

در این میان البته قیمت سیمان هم فاکتور مهمی است که به گفته عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان عوامل اثرگذار در قیمت تمام شده تولید سیمان در ایران در حال افزایش است؛ به طوریکه اگر قیمت سوخت نیز افزایش یابد قطعا روی قیمت تاثیرگذار خواهد بود اما شیخان تاکید دارد: در حال حاضر صحبتی درباره افزایش قیمت در انجمن صورت نگرفته است. بازار سیمان همانند گذشته بود و تغییری مبنی بر افزایش قیمت‌ها نبود، بلکه به دلیل رقابت منفی که وجود داشت قیمت‌ها کاهش هم یافت.

سیمان در آفریقا بالای ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. در اروپا و در کشوری مانند آلمان که خود تولیدکننده این محصول است قیمت سیمان نزدیک به ۷۵ دلار بود و در آمریکای شمالی قیمت سیمان حتی به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد. این در حالی است که قیمت سیمان در ایران فقط ۲۵ تا ۲۷ دلار است. «دنیای بورس» پیش از این گفتارها و تحلیل‌های متفاوتی درخصوص وضعیت صنعت سیمان در این باره منتشر کرده است.

در همین رابطه بخوانید:

سرمایه‌گذاری «سپاها» در عراق 

دلخوشی نافرجام سیمانی‌ها

چالش بدهی ارزی سیمانی‌ها

سایه سنگین رکود بر صنعت سیمان

سیمانی‌ها مواجه با دو چالش