پیش بینی سیتی گروپ از بازار داغ نفت و مس در سال 2017

22:41 - 1400/01/17

موسسه مالی مشهور سیتی گروپ در جدیدترین پیش‌بینی خود از بازارهای کالایی، عملکرد قیمتی مثبتی را برای بسیاری از کالاها با توجه به چشم انداز رشد اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد.

بر طبق گزارش این موسسه مالی، رشد اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی به 2/7 درصد خواهد رسید و این در حالی است که انتظار می‌رود این رقم برای سال 2016 در سطح 2/5 درصد باشد.

در گزارش سیتی گروپ بازار رو به رشدی برای نفت خام، مس و روی در شش تا 12 ماه آینده پیش‌بینی شده و در مقابل وضعیت بازار سنگ آهن و زغال سنگ رو به افول ارزیابی شده است.

بر این اساس انتظار می‌رود که مازاد عرضه‌ای که بازار بسیاری از کالاها در دهه اول سده کنونی با آنها مواجه بوده‌اند بالاخره در سال آینده از میان رفته و بازارها به تعادل نزدیک شوند.

تحلیلگران سیتی گروپ معتقدند نفت خام می‌تواند بهترین عملکرد قیمتی را میان نهاده‌های انرژی طی سال آینده میلادی تجربه کند که علت اصلی این امر نیز کاهش تولید از سوی اوپک و تسریع حرکت بازار این محصول به سوی تعادل است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت مس در سال 2017 بارشدی 9 درصدی به 5575 دلار برسد.

گفتنی است بر طبق گزارش سیتی گروپ جهش قیمت سنگ آهن و زغال سنگ در سال جاری بیشتر ناشی از سیاست‌های اتخاذ شده در بازار داخلی چین بوده و عوامل بنیادی بازار این محصولات کماکان رو به افول ارزیابی می‌شوند. بر این اساس انتظار می‌رود که شاهد سقوط فصل به فصل قیمت سنگ آهن در سال آینده میلادی باشیم .