محرک جدید تداوم رالی زغال سنگ

22:34 - 1400/01/17
کلاید راسل، تحلیل‌گر بازارهای رویترز در یادداشت اخیر خود احتمال ادامه روند افزایشی قیمت زغال سنگ را بررسی کرده است. به گفته وی بر اساس تحریم جدید شورای امنیت ملل متحد مبنی بر محدودیت خرید زغال‌سنگ از کره شمالی، عرضه این محصول می‌تواند محدود شود.

زغال‌سنگ کک‌شو که پیش از این نیز جهش زیادی را در قیمت‌های خود تجربه کرده است، در صورت تصمیم چین مبنی بر عدم واردات زغال سنگ از کره شمالی می‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند.

پس از پنجمین آزمون صلاح هسته‌ای در کره شمالی، شورای امنیت ملل متحد، هفته گذشته تحریمی جدید علیه این کشور وضع کرده که طبق آن صادرات زغال‌سنگ این کشور به 7/5 میلیون تن معادل ارزش 400/9 میلیون دلار محدود می‌شود.

خطر عدم تعهد چین به تحریم شورای امنیت ملل متحد

بررسی آمارها نشان می‌دهد که چین در 10 ماه نخست سال جاری میلادی 18/517 میلیون تن زغل سنگ از کره شمالی وارد کرده که رشد 12/8 درصدی را نشان می‌دهد. بنابراین، اگر چین بخواهد به تحریم جدید شورای امنیت ملل متحد متعهد بماند، مجبور است واردات خود از کره شمالی را کاهش دهد. هرچند تا کنون مقامات پکن بر تبعیت چین از قوانین شورای امنیت ملل متحد تاکید کرده‌اند، اما همچنان تعهد آنها با توجه به وابستگی شدید آنها زغال سنگ کره شمالی مورد تردید است.

در گذشته، چین از تحریم‌های خرید زغال سنگ از کره شمالی به دلیل حمایت از مردم بی‌گناه مستثنا شده بود. به گفته وزیر خارجه چین «بر اساس قوانین شورای امنیت نباید اقدامی انجام داد که اثرات زیان‌باری برای شهروندان کره شمالی داشته باشد».

جانشین‌های زغال‌سنگ کره شمالی

معامله‌گران زغال‌سنگ در چین از اینکه مجوز خرید این کالا از کره شمالی را داشته باشند خوشنود هستند. زغال‌سنگ آنتراسیت که قدرت حرارتی بالایی داشته و در فولادسازی بسیار کاربرد دارد بسیار برای تولیدکنندگان چینی جذاب است. کره شمالی نیز که دارای این نوع زغال سنگ است، بازاری جذاب برای خریداران زغال سنگ چین محسوب می‌شود.

روسیه دومین صادرکننده زغال‌سنگ آنتراسیت به چین است که طی 10 ماه ابتدایی سال جاری فقط 1/867 میلیون تن صادرات به چین داشته است که تقریبا 10 درصد صادراتی است که کره شمالی به چین داشته است.

در سمت دیگر، زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا و مغولستان قرار دارد که رقیب جانشین زغال‌سنگ آنتراسیت محسوب می‌شود. واردات زغال‌سنگ کک‌شو چین از استرالیا و مغولستان در 10 ماه نخست سال جاری به ترتیب با افزایش 11/3 و 75/3 درصدی به 23/45 میلیون تن و 17/47 میلیون تن رسیده است. افزایش تولیدات فولاد و همچنین کاهش روزهای فعالیت معادن زغال‌سنگ چین مهم‌ترین عوامل افزایش واردات محسوب می‌شود.

در شرایطی که تقاضای زغال‌سنگ در چین بسیار بالا است، کاهش حدودا 12 میلیون تن زغال‌سنگ از کره شمالی در سال 2017 می‌تواند سیگنال جهشی برای این کالا محسوب شود. این امکان وجود دارد که پکن تصمیم بگیرد با افزایش مجدد تولیدات داخلی زغال سنگ خود، کاهش واردات از کره شمالی را جبران کند. اما برای شرایط کنونی، صعود قیمت زغال سنگ بهانه تازه‌ای برای ادامه مسیر پیدا کرده است.