راهبرد جدید آمریکا در برابر ایران

22:20 - 1400/01/17
دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا در حالی راهبرد جدید امنیت ملی کشورش را منتشر کرد که دوباره اتهام‌هایی را به ایران نسبت داد. چند روز پیش هم نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد موشک پرتاب شده به فرودگاه ریاض که توسط حوثی‌ها انجام شد با کمک ایران صورت گرفته است که البته سازمان ملل تاییدی در خصوص منبع ارسال کننده موشک ارائه نکرد.

 به گزارش رویترز، در بندهایی از راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا بر مبنای شعار «آمریکا اول‌ از همه» ترامپ از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به عنوان اهرمی موثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یاد کرده؛ از کره شمالی هم به عنوان هدف دوم حرکت تحت هدایت آمریکا برای برخورد با دشمنان یاد شده است.

در این راهبرد، از چین و روسیه هم به عنوان کشورهایی که در پی ضربه زدن به منافع امنیتی و مالی آمریکا هستند یاد شده و در همان بند، باز هم اتهام‌هایی نسبت به ایران به عنوان عامل تهدید برای متحدان آمریکا وارد آمده است.

در بخش «اقدامات دارای اولویت» و زیربخش «ارتقای توان پدافند موشکی» این راهبرد آمده: ایالات‌متحده در حال استقرار یک سامانه دفاع موشکی چند لایه با تمرکز روی ایران و کره شمالی است تا بتواند از خود در برابر حملات موشکی دفاع کند.

اتهام‌های یک جانبه ایالات متحده علیه ایران در حالی ادامه دارد که ایران همواره بر ضرورت مبارزه با تروریسم و همکاری همه جانبه برای رفع این پدیده شوم همواره تاکید کرده است. در این میان البته ایران اتهامات آمریکا را بی‌جواب نگذاشته و در گزارش‌های متعدد با رد اتهامات، شکایت‌هایی را نزد سازمان ملل ارایه کرده است.

ایران در مقام یکی از بازیگران اصلی منطقه در سال‌های اخیر سیاست‌های چندگانه را به کار برده و در حالی از ابزار دیپلماسی برای حل مناقشه‌های بین‌المللی سخن به میان آورده که برای مبارزه با داعش همکاری جدی را با کشورهای درگیر داشته است.

خبرهای در پیوند با گزارش را بخوانید:

ایران خواستار بررسی موشک یمن شد

رایزنی تلفنی ظریف و لاوروف

نظر ماکرون درباره حضور ایران در سوریه

صحبت‌های ظریف درباره منافع منطقه‌ای ایران

سفر محمود عباس به تهران تکذیب شد

در همین رابطه بخوانید: 

گزارش توتال درباره فعالیت در ایران

پاسخ ایران به اتهام آمریکا

تصمیم نهایی آمریکا برای برجام