رشد 4 درصدی قیمت متانول در هفته اخیر

22:08 - 1400/01/17
در پی بهبود تقاضا برای متانول در بازارهای آسیایی و تداوم وضعیت کمبود عرضه، قیمت این محصول در هفته اخیر باز هم سیری صعودی را تجربه کرد و به بالاترین سطح در بیش از سه سال و نیم اخیر رسید.  بازگشایی سایت متانول به الفین شرکت Zhejiang Xingxing در کنار تعطیلی واحد تولید متانول شرکت پتروناس از دلایل اصلی تحریک قیمت در روزهای اخیر به حساب می‌آید.
رشد 4 درصدی قیمت متانول در هفته اخیر

پلاتس: اوایل این هفته شرکت پتروناس مالزی از تعطیلی سایت شماره 2 تولید متانول این شرکت در Labuan به علت بروز نقص فنی در بویلر واحد مذکور خبر داد. انتشار این خبر قیمت متانول را به بالاترین سطح از مارس 2014 رساند.

در ادامه هفته نیز شرکت Zhejiang Xingxing سایت متانول به الفین خود در چین را بازگشایی کرد که این امر منجر به رشد تقاضا برای متانول در بازار داخلی این کشور شد. سایت مذکور از 21 نوامبر تاکنون تعطیل بود. بدین ترتیب قیمت در بازارداخلی چین با رشدی 180 یوانی در این هفته به 3630 یوان رسید که این رقم برابر با 435 دلار در بازارهای وارداتی است. بالاتر بودن قیمت‌های داخلی نسبت به بازار وارداتی مصرف‌کنندگان چینی را به سوی افزایش واردات متانول سوق داد.

در این میان برخی تحلیلگران نسبت به رشد ملموس قیمت متانول در بیش از یک ماه احیر هشدار می‌دهند و این رویداد را موقتی می دانند.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 16 دلاری در این هفته در سطح 411 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایشی به میزان 14 دلار، قیمت 420 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 16 دلار بالا رفت و این محصول در سطح 421 معامله شد. در بازار هند متانول با افزایشی 14 دلاری به 415 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر این منطقه رسید.