تهدید قیمتی متانول در اوج

22:06 - 1400/01/17
تازه‌ترین روایت از بازار متانول آسیا نمایانگر این است که قیمت متانول در بازار جهانی به سقف بیش از ۴۰‌ماهه رسید. در این میان جهش قیمت متانول در بازارهای آسیایی در فصل سرما، عمدتا ناشی از کمبود خوراک گازی و همچنین توقف تولید خارج از انتظار برخی از واحدهای متانول در آسیا بود. گرچه انتظار برای صعود قیمت متانول همگام با رشد قیمت خوراک گازی و همچنین خوراک زغال سنگ پیش از این نیز وجود داشت اما روند کنونی قیمت متانول بار دیگر فعالان این بازار و به دنبال آن معامله‌گران بازار سهام کشورمان را غافلگیر کرد.

با وجود اینکه در پی تداوم کمبود عرضه متانول در بازارهای آسیای، قیمت این محصول در روزهای اخیر به بالاترین سطح در 44 ماه اخیر رسید اما کارشناسان بر این باورند سطوح قیمتی کنونی متانول در میان‌مدت پایدار نبوده و در ادامه به خصوص با پایان فصل سرما باید در انتظار اصلاح قابل توجه قیمت متانول در بازار جهانی بود. یکی از عوامل افت قیمت متانول در بازار جهانی فشار بر واحدهای پایین‌دستی است.

واحدهای تبدیل متانول به الفین که در سال‌های اخیر محرک قیمتی متانول در بازار جهانی بود، در پی رشد مداوم قیمت متانول در حال متوقف شدن هستند. این موضوع ضعف تقاضای متانول را به دنبال خواهد داشت. عدم توجیه اقتصادی تولید این واحدها در کنار انتظار برای بازگشت واحدهای متانول‌ساز وزنه سنگین بر قیمت متانول در سطوح کنونی است.

بررسی روند قیمتی متانول را اینجا بخوانید.