تحلیل متال بولتن از نهاده های تولید فولاد

22:01 - 1400/01/17

روند رو‌‌ به رشد شدید قیمت زغال سنگ حرارتی و زغال کک شو که ماه‌های اخیر بازار فولاد را به شدت متاثر ساخته بالاخره باید پایان یابد اما بعید به نظر می‌آید که سفته بازان بدون کسب سود بیشتر از این بازار اجازه کاهش قیمت را بدهند. قیمت زغال کک شو آن هم  بالاترین کیفیت این محصول در ماه‌های گذشته نهایتا به 230 دلار می‌رسید اما هم اکنون این قیمت از سیصد دلار در هر تن نیز فراتر رفته است.

قیمت صادرات زغال کک شو از استرالیا و بهای واردات این محصول در چین پس از ثبت رکوردهای قیمتی اخیر کمی تعدیل شده اما به نظر می‌رسد که بازار کماکان تحت تاثیر تحولات داخلی چین نسبت به کاهش بیشتر قیمت مقاومت می‌کند. در حالی که بسیاری از فعالان بازار زغال سنگ محدودیت‌های روزهای کاری وضع شده از سوی دولت این کشور برای معادن زغال سنگ را عامل اصلی رشد قیمت تلقی می‌کردند، در هفته‌های اخیر و با برچیده شدن بخش اعظمی از این محدویت‌ها باز هم بر سرعت رشد قیمت این محصول افزوده شده است.

از آنجایی که فولادسازان قادر به منتقل کردن این افزایش شدید قیمت مواد اولیه به مشتریان نبوده اند، تلاش وسیعی را برای کاهش سطح مصرف زغال سنگ صورت دادند اما بر اساس آمارهای اعلام شده از میزان مصرف محصول مذکور در ماه اکتبر، در این امر شکست خورده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد که تلاش فولادسازان در ماه نوامبر تا حدی جواب داده است. تولیدکنندگان به سوی استفاده از سنگ آهن گرید بالا حرکت کرده‌اند تا بدین ترتیب زغال کک شو کمتری را برای احیای این نهاده تولید مصرف کنند. رشد قیمت سنگ آهن گرید بالا نیز ناشی از همین امر بوده است. در عین حال حرکت به سوی آهن قراضه نه تنها در چین بلکه در اروپا نیز سرعت گرفته است. البته تحت تاثیر این امر نیز شاهد رشد 40 دلاری قیمت آهن قراضه در ماه نوامبر بودیم.

مشکل پیش روی فولاد سازان در کوتاه مدت این است که از ماه دسامبر تا فوریه عرضه مواد اولیه به صورت سنتی کاهش می‌یابد. تولید خوراک سنگ آهن در چین معمولا در ماه‌های ژانویه و فوریه کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد و همچنین عرضه آهن قراضه در نیم کره شمالی به تبع کاهش سطح فعالیت‌های تولیدی تحت تاثیر نوسانات جوی و کاهش دمای هوا دچار افت می‌شود.

با این وجود انتظار نمی‌رود که قیمت مواد اولیه به جز آهن قراضه افزایش معناداری را تجربه کند. آهن قراضه در حال حاضر کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و امکان رشد قیمت این محصول بالاست. در مقابل پیش‌بینی نمی‌شود که قیمت زغال کک شو به سطوح قیمت بالاتری صعود کند اما کاهش قیمت این محصول نیز منوط به احیای سطح تولید در چین است که این امر نیز زودتر از ماه مارس اتفاق نخواهد افتاد.

ذکر این نکته ضروری است که سال گذشته قیمت سنگ آهن در همین برهه روندی نزولی را طی کرد و بازار آهن قراضه نیز پس از مدتی از این روند تبعیت نمود. اصلی‌ترین شباهت این دو دوره مربوط به کاهش حاشیه سود عملیاتی فولادسازان چینی به سطوحی ناپایدار است که در سال گذشته نیز تجربه شده بود. تولیدکنندگان فولاد در حال حاضر به جای کاهش هزینه،  تمرکز خود را بر افزایش قیمت محصولات تولیدی خود گذاشته اند و تا زمانی که این تمرکز وجود داشته باشد مواد اولیه از حمایت قیمتی برخورداد خواهند بود. البته باید توجه داشت که با وجود شباهت های موجود، تفاوت هایی نیز در وضعیت تجاری کنونی با دوره مشابه سال قبل وجود دارد.