شروط بورسی‌ها برای پذیرش گندم

21:58 - 1400/01/17
ورود گندم به بازار سرمایه الزام‌هایی دارد که به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران یکی از شرایط این است که گندم مورد حمایت دولت باید استانداردهای حداقلی را داشته باشد. از سوی دیگر نظام بازار ایجاب می‌کند، کیفیت گندم در محیط رقابتی افزایش پیدا کند.

بورس کالا از ورود گندم به بازار سرمایه استقبال می‌کند اما شرایطی را برای پذیرش این محصول دارد. به تایید مدیرعامل بورس کالای ایران طرح تضمینی قیمت گندم در بورس قابل اجرا است اما الزام‌هایی دارد.

حامد سلطانی‌نژاد در این خصوص به «ایلنا» ‌می‌گوید: گندم مورد حمایت دولت باید استانداردهای حداقلی را داشته باشد. از سوی دیگر نظام بازار ایجاب می‌کند، کیفیت گندم در محیط رقابتی افزایش پیدا کند و طبیعی است که گندمی که کیفیت بهتری داشته باشد مشتری بیشتری خواهد داشت و گندم با کیفیت پایین را هم در بازار به قیمت کمتری خریداری خواهند کرد.

در این باره بورس معتقد است گندمی از آن حمایت می‌شود، گندم تولید همان سال باشد یا گندم وارداتی نباید باشد. برای این موضوع هم تمهیداتی اندیشیده شده و با همکاری شرکت بازرگانی دولتی سامانه‌ای طراحی شد که اطلاعات کشاورزان برای راستی آزمایی در این سامانه گردآوری می‌شود. در این سامانه از اطلاعات وارد شده واقعیت‌سنجی انجام می‌شود که به سلطانی‌نژاد از دو ماه آینده این سامانه می‌تواند شروع به کار کند.

از سوی دیگر برای اجرای طرح قیمت تضمینی، باید انبارهای استاندارد ذخیره گندم در نظر گرفته شود و برای نگهداشت این محصول باید انبار بورسی را از سایر انبارها جدا کرد. در دنیا انبارهای بورسی دارای اعتبار قابل قبولی هستند چرا که معمولا استانداردهای بالایی را دارند. به نظر می‌رسد در این طرح بورس کالا به کمک دولت آمده است و قرار بر این است که دولت این بار با هزینه کمتری از محصولات کشاورزان حمایت کند.

گفت‌وگوی کامل سلطانی‌نژاد را اینجا بخوانید.