ارزیابی تهدید گلنکور برای بازار روی

21:48 - 1400/01/17
اندی هوم، تحلیل‌گر بازارها در رویترز در یادداشتی، بازگشت احتمالی معادن تعلیق‌شده گلنکور را تهدیدی برای بازار روی می‌داند. ظرفیت مخفی نیم میلیون تنی این معادن طبیعی است که برای بازار نگران‌کننده باشد، اما به اعتقاد وی، این شرکت سوئیسی تمایلی به تخریب قیمت روی ندارد و برای بازگشت عجله نمی‌کند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازار روی (گزارش متال بولتن)، زمان احتمالی بازگشت معادن تعلیق‌شده شرکت گلنکور است که ظرفیتی حدود 500 هزار تنی دارند.

از زمانی (اکتبر 2015) که این شرکت سوئیسی اعلام کرد بخشی از تولیدات خود (معادل 4 درصد ظرفیت دنیا) را متوقف می‌کند، قیمت روی از 1700 دلار به 2680 دلار به ازای هر تن رسیده است.

این درست است که روی نیز مشابه سایر فلزات با تحریک تقاضا (هم واقعی و هم سفته‌بازی) در چین مسیر صعودی طی کرده است، اما اثر شرکت گلنکور نیز بر این روند زیاد بوده است. اکنون نیز امکان بازگشت این ظرفیت نیم میلیون تنی تولیدات روی برای این بازار نگران‌کننده است.

زمان بازگشت کلنکور نزدیک است؟

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که به گفته مدیر عامل گلنکور، حداقل 9 تا 15 ماه زمان نیاز است که این معادن مجددا فعال شوند. بنابراین، انتظار می‌رود شوک ناگهانی به قیمت‌ها بر اساس این بازگشایی‌ها وارد نشود.

همچنین، این شرکت با توجه به آنکه از نظر تولیدات همچنان وضعیت مناسبی دارد و سال آینده نیز پیش‌بینی می‌شود تولیدات روی خود را با 90 هزار تن افزایش به 1/19 میلیون تن برساند، احتمالا عجله‌ای برای افزایش شدید تولیدات نخواهد داشت.

بازار گمانه‌زنی

در شرایط کنونی مشاهده می‌شود بازار کنسانتره با روند کاهشی موجودی انبارها روند مناسبی دارد، اما گلنکور برای هر اقدامی نیاز به اطلاعات دقیق‌تری از بازار روی دارد. بنابراین، محتمل‌ترین سناریویی که می‌توان در نظر گرفت این است که تا فوریه سال آینده (بیش از دو ماه بعد) که کنفرانس بین‌المللی روی در آمریکا برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری توسط این شرکت انجام نشود.

در این کنفرانس که معمولا اطلاعات کامل‌تری از وضعیت کنسانتره و محصولات روی ارائه می‌شود، می‌توان بهتر زمان بازگشت گلنکور را حدس زد.

لازم به یادآوری است که گلنکور طی سال‌های اخیر سعی کرده حاشیه سود خود را حفظ کند و به گفته مدیر این شرکت برای بازگشت بسیار محتاط خواهد بود. موضوعی که احتمال اینکه گلنکور عجولانه تولیدات خود را افزایش دهد و قیمت‌ها را با فشار سنگینی مواجه کند پایین است.