متال بولتن تحلیل کرد

تغییر روند روی با بازگشت گلنکور؟

21:08 - 1400/01/17
متال بولتن در آخرین گزارش ماهانه خود با اشاره به جهش قیمت‌ها در بازار روی، بر کاهش هزینه‌های فرآوری مواد خام مورد نیاز برای تولید این فلز نیز تاکید می‌کند. بر این اساس معتقد است گلنکور که در مدت اخیر برخی معادن روی خود را تعلیق کرده است می‌تواند به این بازار برگردد و شاید رشد قیمت روی را متوقف سازد.

گروه تحقیق متال بولتن درباره فلز روی این‌گونه می‌نویسد: قیمت روی روند صعودی خود را در ماه گذشته ادامه داد و به پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت ما رسید. اما نباید بیش از اندازه نسبت به این فلز امیدوار بود، زیرا وضعیت کسری عرضه چندان نگران‌کننده نیست. در واقع، حجمی از ذخایر کنسانتره کشف‌نشده می‌تواند از کسری عرضه شدید در این بازار جلوگیری کند.

اما این موضوع می‌تواند تغییر کند. دسترسی به کنسانتره روی از این ماه تا سه ماه دوم 2017 دشوارتر شود، زیرا هوای سرد زمستان تولیدات معادن چین را کاهش خواهد داد و در نتیجه تولیدکنندگان روی مجبور به استفاده از ذخایر انبارها هستند.

نکته دیگری که در بازار روی قابل رصد است کاهش هزینه‌های فرآوری (TC) است که در میانه نوامبر به 50 دلار به ازای هر تن رسیده که در مقیاس ماهانه حدودا 40 درصد و در بازه سالانه حدود 75 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بنابراین، سوال اساسی این است که گلنکور (یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد معدنی-فلزی) چه زمانی معادن تعلیق‌شده خود را با توجه به نرخ‌های کنونی بازگشایی می‌کند. در واقع، کاهش هزینه‌های فرآوری (TC) و افزایش قیمت فروش روی هر دو انگیزه کافی برای بازگشت تولیدات کنسانتره است و باید دید اگر معادن مزبور بازگشایی شوند قیمت‌ها در بازار روی چه واکنشی نشان می‌دهند.