متال بولتن تحلیل کرد

پایان رالی بازار آلومینیم؟

20:58 - 1400/01/17
گروه تحقیقاتی متال بولتن در آخرین گزارش ماهانه خود و در بررسی وضعیت فلز آلومینیم، رشد قیمت‌های اخیر آلومینیم را پایدار نمی‌داند. بر اساس این گزارش، گرچه تقاضا در آینده وضعیت مناسبی دارد، اما مازاد تقاضا به حدی است که قیمت این فلز را در سال آینده به کانال 1600 دلاری بر می‌گرداند.

آلومینیم در ماه گذشته میلادی (نوامبر) در یک رالی توانست خود را به سطح 1800 دلار به ازای هر تن نزدیک کند، رقمی که بیشترین قیمت این فلز از ماه مه 2015 (خرداد 94) محسوب می‌شود. این جهش پرشتاب با اندیکاتورهای تکنیکال هم‌خوانی داشت که در ادامه با آغاز «هفته بورس فلزات لندن (LME Week)» و همچنین انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تقویت شد.

با این حال، دلار طی مدت اخیر تقویت شده و تیم تحقیقاتی متال بولتن (MBR) نیز نگران است که قیمت‌های بالا تولیدکنندگان چینی را ترغیب به راه‌اندازی مجدد برخی ظرفیت‌های خالی خود کند. این موارد چشم‌انداز سال 2017 این فلز را تیره نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد کسری عرضه امسال، دوام چندانی نداشته باشد.

بازار چین اواسط سپتامبر (اواخر شهریور) به دلیل مشکلات حمل و نقل با کمبود عرضه مواجه شد، اما اکنون دسترسی به آلومینیم تقویت شده است. این روند در ادامه نیز با سرعت 1.5 تا 1.8 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که دلیل آن افزایش ظرفیت تولید یا راه‌اندازی مجدد ظرفیت‌های خالی در سه ماه چهارم 2016 ارزیابی می‌شود.

MBR نسبت به چشم‌انداز تقاضا خوش‌بین است، اما معتقد است که سطح عرضه در این بازار بسیار بالا است و به راحتی تقاضا را جذب می‌کند. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در سال 2017 در کانال 1600 دلار به ازای هر تن آلومینیم نوسان کنند.