اعلام جزئیات انتشار اوراق ارزی

20:42 - 1400/01/17
سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده انتشار اوراق ارزی در داخل و فروش آن به صورت ریالی برای ۲میلیارد دلار در نظر گرفته شده و البته منتظر درخواست شرکت‌ها هستند.

در قانون بودجه سال ۹۶، اجازه انتشار اوراق ارزی از سوی وزارت نفت داده شده که بر این اساس، سازمان بورس، تمام همکاری‌های لازم را در این زمینه صورت خواهد داد.

نکته انتشار اوراق ارزی این است که اگر متولیان در ایران بخواهند در دیگر کشورها اوراق ارزی منتشر کند، باید مجوزهای لازم از نهاد ناظر مربوط به آن کشور اخذ شود که به گفته شاپور محمدی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که با «مهر» صحبت کرده از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که با سایر کشورها دارد این امکان فراهم خواهد شد.

از دید مسئولان بازار سرمایه ایران مساله اصلی این است که انتشار اوراق ارزی در سایر کشورها، برای ایران تعهد ارزی ایجاد می‌کند؛ بنابراین بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور، باید کمک لازم را در این زمینه صورت دهد تا این امکان فراهم شود.

محمدی یکی از راهکارها را انتشار اوراق ارزی با فروش ریالی می‌داند. در این خصوص البته تفاهمی نیز با بانک مرکزی انجام شده و سازمان بورس آمادگی آن را دارد اوراق ارزی را در داخل منتشر کند اما فروش آن به صورت ریالی باشد.

به گفته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار برای انتشار اوراق ارزی با فروش ریالی، ظرفیتی که در مرحله اول نظر گرفته شده، ۲ میلیارد دلار است که این آمادگی وجود دارد. در این خصوص درخواست‌ها باید از سوی شرکت‌ها داده شده و دولت باید بتواند تخصیص لازم را از طریق سازمان برنامه و بودجه صورت دهد.