دستاورد جدید « فولاد »

20:30 - 1400/01/17
فولادمبارکه برای نخستین‌بار قادر به شارژ کلوخه سنگ آهن به صورت مستقیم در کوره‌های احیا و صرفه‌جویی قابل توجه شد.

محمدرضا فتحی؛ رئیس واحد احیا مستقیم۲ فولاد مبارکه از شارژ آزمایشی موفقیت آمیز کلوخه سنگ آهن به صورت مستقیم در کوره‌های احیا برای نخستین بار در ایران خبر داد و گفت: این عملیات با ترکیب حدود ۱۵ درصد همراه با گندله انجام شده و نتایج کیفی آن نشان می‌دهد از نظر متالیزاسیون و کربن در حد قابل قبول و با معیارهای موردنظر منطبق است.

با توجه به کمبود گندله در ایران و نیاز واحدهای احیا مستقیم به این ماده اولیه، این پروژه در اوایل سال ۹۵ و به منظور شناسایی معادن و جایگزینی بخشی از گندله مصرفی با کلوخه سنگ آهن، در ناحیه آهن سازی مطرح و اجرایی شد.

در مرحله اول چهار معدن که دارای کلوخه سنگ آهن هماتیتی با کیفیت قابل استفاده در مدول‌های احیای مستقیم هستند، شناسایی و نمونه‌گیری می‌شود. در مرحله بعد روی کلوخه‌ها تست‌های آزمایشگاهی انجام و با توجه به نتایج حاصله، یکی از منابع تامین کلوخه برای انجام تست‌های تکمیلی و میدانی انتخاب می‌شود.

به گفته مدیران در همین راستا ۱۰ هزار تن کلوخه از معدن خریداری و در چند نوبت در مگا مدول مورد استفاده قرار گرفت. با بررسی مشکلات و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، اصلاحات موردنیاز انجام و نتایج تست میدانی با موفقیت حاصل شد.

فتحی با اشاره اینکه واحد احیا مستقیم شماره ۲ سالانه حدود 5.4 میلیون تن گندله نیاز دارد، می‌گوید: جایگزینی حدود ۱۰ درصد از این گندله با کلوخه سنگ آهن، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

در همین رابطه دو خبر دیگر از فولاد مبارکه را اینجا بخوانید.