ثبات بازار نفت در آغاز معاملات این هفته

20:11 - 1400/01/17
پس از رشد قابل ملاحظه قیمت نفت در دو جلسه معاملاتی پیشین و عبور قیمت نفت برنت از مرز 60 دلار در روز جمعه، معاملات در روز جاری روندی باثبات را تجربه می‌کند و قیمت دستخوش تغییر ملموسی نشده است.

پایبندی مناسب اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو به برنامه کاهش تولید در کنار اظهار نظر ولیعد عربسستان سعودی در زمینه نیاز به تمدید این برنامه در هفته گذشته منجر به بهبود چشم انداز بازار نفت شد و همین امر نیز رشد قیمت ملموسی را در این بازار رقم زد.

بنابر اعلام کمیسیون معاملات آتی کالایی ایالات متحده بهبود چشم اندار قیمت نفت باعث شد تا در هفته منتهی به 24 اکتبر، تعداد موقعیت‌های خرید در معاملات آتی و اختیار معامله نیویورک و لندن به میزان 15 هزار قرارداد افزایش یابد.

در این میان اما برخی معامله گران با تکیه بر وضعیت تکنیکال کنونی از احتمال تزلزل قیمت‌ها سخن به میان میآوردند. ذکر این نکته ضروری است که با توجه به شاخص قدرت نسبی (RSI) در هر دو قرارداد برنت و وست تگزاس، بازار در حال ورود به وضعیت خرید هیجانی است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با افتی بسیار جزئی درصدی به 60/3 دلار رسیده و نفت خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه اکتبر بدون تغییری ملموس در سطح 53/9 دلار قرار گرفته است.