بدهی بیمه‌ها به گمرک

20:03 - 1400/01/17
با پیگیری جدید گمرک در خصوص وصول بدهی از یکی از بیمه‌های بدهکار، موضوع وصول بدهی برخی بیمه‌ها با وجود تاخیر فراوان وارد فاز تازه‌ای شد.

بدهی شرک‌های بیمه به گمرک از جمله مباحثی است که کمتر به آن پرداخته شد. شرکت‌های بیمه‌ در رویه‌های مختلف گمرکی از جمله ترانزیت و ورود موقت به نوعی نقش ضامن را برای شرکت‌های حمل و بازرگانان ایفا می‌کنند. در رویه ترانزیت شرکت‌های حمل برای عمل به تعهد خود مبنی بر خروج کالا از کشور مطابق قانون باید وجوه تضمینی را به گمرک ارائه کنند که این فرایند از طریق شرکت‌های بیمه انجام می‍‌‎‌شود. در صورتی که یک شرکت حمل در رویه ترانزیت مرتکب هرگونه تخلف یا قاچاق کالا شود گمرک موظف است علاوه بر اعلام جرم بر وصول مطالبات خود از شرکت‌های بیمه اقدام کند.

بر اساس نامه زیر تنها تا سال 92 بدهی شرکت‌های بیمه که لیست این بدهی موجود است، بیش از 150 میلیارد تومان بود. در متن این نامه آمده است، بر اساس آخرین اطلاعات واصله از گمرک‌های خرمشهر و شهید باهنر میزان مطالبات گمرک‌ها بیش از 150 میلیارد تومان عنوان شد و در پیوست این نامه اطلاعات مربوط به اظهارنامه و نام شرکت‌های حمل و نقل موضوع پرونده‌های قاچاق براساس نام شرکت‌های بیمه مشخص شد.

یک مقام مطلع در خصوص آخرین رقم این بدهی‌ها به «تسنیم» می‌گوید: تاکنون حدود 50 درصد از این بدهیها وصول شده است. بدهی شرکت‌های بیمه تنها به رویه ترانزیت داخلی و خارجی  محدود نیست و بخشی از تعهدات شرکت‌های بیمه به موضوع بدهی‌های مربوط به رویه ورود موقت نیز باز می‌شود.

بدهی بیمه‌ها به گمرک15