حجم تولید سالانه قیر در ایران

19:57 - 1400/01/17
قیر ایران در سطح جهان خوشنام است و به گفته وزیر راه سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در کشور تولید می‌شود. این در حالی است که مطالبات پیمانکاران شرایط کار را سخت کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در نهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات با بیان اینکه سرمایه‌گذاری قیر در کشور رقم بزرگی است، اظهار کرد: هر یک میلیون تن قیر، 1000 میلیارد تومان ارزش دارد که اگر به آسفالت تبدیل شود، ارزش آن 3000 میلیارد تومان خواهد بود. به گفته عباس آخوندی 2 میلیون تن قیر کسب‌وکار 6 هزار میلیارد تومانی را به همراه دارد.

تولید قیر در ایران به سالانه 5.5 میلیون تن می‌رسد که ارزش معادل 1.5 میلیارد دلار دارد. به گفته وزیر راه و شهرسازی با افزودنی‌هایی نظیر لاستیک اگر چنین قیرهایی ترکیب شود، ارزش افزوده آن در 2.5 ضرب می‌شود و 1.5 میلیارد دلار به 4 میلیارد دلار ارزش می‌رسد.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری تولیدکنندگان قیر و فروشندگان در حوزه ارتقای کیفی فعالیت‌های جدی داشته و در حال حاضر در 20 کارخانه تولید قیر کشور، آزمایشگاه مستقر شده است. در همین راستا داوود کشاورزیان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی از عدم امضای قرارداد با تولیدکنندگان بدون مجوز قیر خبر داده و می‌گوید: ۳۵۰ کارخانه تولید قیر (۴۰ درصد) در سطح کشور مجوز دارند.