محک بورس تهران با استاندارد جهانی

19:51 - 1400/01/17
 در همایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی علاوه بر تاکید بر بهره‌گیری از استانداردسازی در بازار سرمایه، چالش اصلی شرکت‌های بورسی مورد واکاوی قرار گرفت.

استانداردسازی در بازار سرمایه

روز گذشته همایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی با حضور مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذارانی از فرانسه، لهستان و چند کشور دیگر اروپایی برگزار شد. مدیر عامل بورس تهران در این کنفرانس با اشاره اینکه در حال حاضر با ۱۲ بورس جهانی تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده است، اظهار کرد: از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در این تفاهم‌نامه، استانداردسازی در بازار سرمایه ایران است.

به گفته حسن قالیباف اصل افزایش نقدشوندگی یکی از الزام‌های پیش روی بازار سهام ایران است.

چالش اصلی سرمایه‌گذاری

روح‌اله حسینی مقدم؛ معاون ناشران و اعضای بورس تهران هم در این باره می‌‌گوید:‌ در حالی یکی از الزامات انتشار اوراق بدهی در بازارهای بین‌المللی بر‌اساس رتبه‌بندی تعیین می‌شود که سه شرکت رتبه‌بندی بزرگ دنیا که آمریکایی هستند، چندان حاضر به همکاری با ایران نیستند؛ اما شرکت SCOPE جزو شرکت‌های رتبه‌بندی اروپایی است که مورد تایید همه بورس‌های اروپایی است. به این ترتیب بحث رتبه‌بندی که چالش شرکت‌های ایرانی برای پذیرش در بازار‌های خارجی است، می‌تواند از طریق این موسسه رتبه‌بندی برطرف شود.

 گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.