صنعت بیمه ایران بعد از برجام

19:14 - 1400/01/17
بعد از برجام تحولات مهمی در صنعت بیمه ایران اتفاق افتاد؛ بطور مشخص پس از تحریم‌ها نسبت واگذاری اتکایی به خارج ایران به کمتر از یک درصد رسید. بعد از برجام این روند متوقف و معکوس شد و اینک واگذاری اتکایی به خارج تدریجا در حال بهبود است.

پرویز خسروشاهی؛ قائم مقام بیمه مرکزی در سخنرانی در نشست دو روزه روابط اقتصادی ایران – اروپا عنوان کرد: پس از تحریم‌ها نسبت واگذاری اتکایی به خارج ایران به کمتر از یک درصد رسید. البته بعد از برجام این روند متوقف و معکوس شد و اینک واگذاری اتکایی به خارج تدریجا در حال بهبود است.

به گفته خسروشاهی با لحاظ مشارکت بیمه‌گر اتکایی بزرگ اروپایی اسکور در قرارداد مازاد خسارت بازار بیمه ایران که طی هفته‌های اخیر قطعی شد این نسبت رشد چشمگیری نیز خواهد یافت. در تحولی دیگر حدود ۷۰ درصد نفتکش‌های ایران و بیش از ۴۵ درصد کشتی‌های ایرانی توانسته‌اند از کلوب بین‌المللی  IG پوشش بیمه‌ای بگیرند. همچنین کشتی‌های بیمه‌شده توسط موسسه‌های P&I ایران اینک می‌توانند در بنادر کشورهای اروپایی تردد کنند.

خالص موجودی سرمایه در ایران نزدیک ۱۴۰۰ میلیارد دلار است که ریسک نهفته در این سرمایه، بالای ۳۰۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. به عبارت دیگر تقاضای بالفعل و بالقوه برای پوشش ریسک در اقتصاد ایران بالای ۳۰۰۰ میلیارد دلار است که در حال حاضر تنها کمتر از ۳۰ درصد این ریسک تحت پوشش بیمه‌ قرار دارد.

جزئیات بیش‌تر خبر را اینجا بخوانید.