رفع مشکل صادرات پتروشیمی‌ها

18:50 - 1400/01/17
وصول پول صادرات محصول‌های پتروشیمی به چین با رایزنی‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برطرف شد. مرضیه شاهدایی؛ معاون وزیر نفت از تعیین تکلیف سرمایه‌‌گذاری کلان خارجی در کنار رفع مشکلات صادرات به چین خبر داد.

پیش‌بینی ظرفیت پلیمر

ظرفیت نصب شده محصول‌های پلیمری در ایران 8 میلیون و 399 هزار تن در سال است. در سال گذشته در مجموع 6 میلیون و 133 هزار تن محصول‌های پلیمری به تولید رسید که برنامه ریزی شده در سال 96 در مجموع میزان تولید محصول‌های پلیمری به 7 میلیون و 444 هزار تن برسد.

از 6 میلیون و 133 هزار تن محصول‌های تولیدی پلیمری در سال گذشته در مجموع 3 میلیون و 413 هزار تن صادرات شد و بقیه به مصرف داخلی رسید. ارزش صادرات محصول‌های پلیمری ایران در سال گذشته 3 میلیارد و 413 میلیون دلار بود و برنامه‌ریزی شده در سال جاری به صادرات 3 میلیارد و 681 میلیون دلاری محصولات پلیمری برسد.

پیش‌بینی‌ها حاکی است که ظرفیت تولید پلیمرها در سطح جهان در افق 1404 ه.ش به بیش از 528 میلیون تن برسد که سهم خاورمیانه از این رقم فقط 11.5 درصد و سهم ایران 4.1 درصد خواهد بود. به گفته مرضیه شاهدایی که در نشست خبری نمایشگاه ایران پلاست صحبت می‌کرد: برآوردها و برنامه ریزی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت اسمی تولید پلیمرها در ایران در افق 1404 به 21 میلیون و 391 تن در سال می‌رسد.

تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری خارجی

معاون وزیر نفت همچنین از تعیین تکلیف چند سرمایه‌‌گذاری‌ کلان خارجی در صنعت پتروشیمی ظرف سه ماه آینده خبر داد و گفت: ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضا شده مشخص می‌شود که توتال و شل از مهم ترین این شرکت‌ها هستند.

وصول پول صادرات به چین

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات وصول پول صادرات محصول‌های پتروشیمی به چین نیز تصریح کرد: هیچ گاه صادرات محصول‌های پتروشیمی به هیچ کشوری به مشکل نخورده است، در خصوص چین هم فقط در پرداخت پول محصول‌های صادر شده مشکلاتی به وجود آمده بود که با رایزنی های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی این مشکل‌ها برطرف شد و در این باره مشکلی نیست.