حذف ارز مبادله‎ای کنجاله‌ فعلا منتفی شد

18:42 - 1400/01/17
حذف ارز مبادله‌ای ۱۵ قلم کنجاله از جمله کنجاله سویا فعلا منتفی شد. به گفته رئیس انجمن خوراک دام مقرر شد هیچ تصمیمی بدون نظر و هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اتخاذ نشود.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه حذف ارز مبادله‌ای ۱۵ قلم کنجاله از جمله کنجاله سویا فعلا منتفی شد، اظهار کرد: وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد حذف ارز مبادله‌ای چندین قلم کالا از جمله ۱۵ قلم کنجاله را مطرح کرده بود که ظاهرا وزارت جهاد کشاورزی نیز از این مساله بی‌خبر بوده است.

با پیگیری تشکل‌ها وزارت جهاد کشاورزی، یکی از موارد مطروحه در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار به این موضوع اختصاص یافت و در آنجا مقرر شد هیچ تصمیمی بدون نظر و هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی آن سازمان توسعه تجارت است نباید در این زمینه اتخاذ شود و در خصوص کنجاله سویا و سایر کالاهای اساسی و استراتژیک با هماهنگی کامل با وزارت جهاد و ابلاغیه ستاد تنظیم بازار باشد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران همچنین تاکید می‌کند: مقرر شد فعلا ارز مبادله ای به کنجاله‌های مذکور داده می‌شود تا تصمیم جدیدی اتخاذ شود. به همین دلیل در حال حاضر حذف ارز مبادله‌ای ۱۵ قلم کنجاله منتفی است.

با این حال مطلعان می‌گویند: این موضوع در دست بررسی است که چه زمانی و چگونه انجام شود چرا که بحث‌هایی مطرح است که ارز مبادله ای ذرت دامی نیز حذف شود؛ ذرت یکی از نهاده‌های اساسی است که به راحتی نمی‌توان درباره آن تصمیم گرفت. تقاضای تشکل‌ها از دولت این است که طبق قانون بهبود مستمر کسب و کار قبل از اجرای اینگونه تصمیم‌ها حتما آن را به بخش خصوصی اطلاع تا تنش‌های بازار و تولید کاهش پیدا کند.