مانع اصلی تولید پایدار بنزین ستاره خلیج

18:37 - 1400/01/17
مدیران پالایش ستاره خلیج فارس با تشریح روند خوراک‌رسانی عدم تولید پایدار بنزین در این  پالایشگاه را ناشی از نوسان در خوراک رسانی می‌دانند.

مرتضی امامی؛ مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گفت‌وگو با «مهر» علت نوسان تولید بنزین این پالایشگاه را نوسان در خوراک رسانی می‌داند و می‌گوید: خوراک مصرفی پالایشگاه میعانات گازی است. از سویی دیگر میعانات گازی زمانی که از فاز‌های مختلف پارس جنوبی تولید می‌شوند طبق معمول توسط کشتی بارگیری شده و به سوی مقاصد صادراتی حرکت می‌کنند. در این میان بخشی از تولید میعانات گازی این فازها به پالایشگاه ستاره خلیج فارس پمپ می‌شود.

از منظر مدیریان ژالایش ستاره خلیج فارس پس از برجام تقاضا برای میعانات گازی ایران که از کیفیت مطلوب نیز برخوردار است افزایش یافت؛ به نحوی که ذخیره روی آبی باقی نماند و همگی صادر شدند. پالایش ستاره خلیج فارس هر زمان که میزان ذخایرش کاهش می‌یابد اطلاع‌رسانی می‌کند. حتی در برخی موارد سهم صادرات را نگه داشته و نخست نیاز این پالایشگاه را که محصولی به حساسیت بنزین تولید می کند، تامین کرده‌اند.

امامی در پاسخ به اینکه هزینه مواد اولیه که همان میعانات گازی است را تقریبا معادل صفر محاسبه می‌کنند یا خیر؟ تصریح کرد: همان طور که در مقابل تولید محصول بنا به محاسباتی که بین ما و وزارت نفت وجود دارد، پولی پرداخت نمی‌شود، همچنین هم برای مواد اولیه هزینه‌ای به صورت نقدی دریافت نمی‌کنند بلکه به عبارتی آن را به حساب می‌زنند.