تداوم رشد قیمت پلی‌پروپیلن

18:33 - 1400/01/17
در پی تداوم رشد قیمت پلی‌پروپیلن در بازار داخلی چین و محدودیت های سمت عرضه، این محصول رشد قیمت مناسبی را در بازارهای وارداتی آسیا پشت سرگذاشت.

پلاتس: قیمت پلی‌پروپیلن رافیا این هفته در بازار داخلی چین با افزایشی به میزان 300 یوان به 9200 یوان رسید که این رقم برابر با 1130 دلار برمبنای قیمت‌های وارداتی است. در بازار کالایی دالیان نیز قیمت این محصول در پر حجم‌ترین قرارداد توانست افزایشی 152یوانی را تجربه کند. در پی این شرایط تقاضا برای پروپیلن در بازار وارداتی نیز به میزان ملموسی بالا رفت و همین امر نیز به رشد قیمت دامن زد.

همچنین بازرسی‌های زیست محیطی در ما‌های آتی از صنایع آلاینده از جله صنعت تولید پلی‌پروپیلن در چین افزایش خواهد یافت و همین امر نیز احتمال کاهش تولید در پی سختگیری‌های دولت را افزایش داده است. به علاوه در آستانه برگزاری کنگره حزب کمونیست در ماه اکتبر، احتمال دارد به منظور کنترل سطح آلودگی هوا محدودیت‌های تولیدی برای صنایع آلاینده در نظر گرفته شود که این امر نیز در تحریک قیمت پلی پروپیلن نقش آفرین بوده است.

در این میان تعدادی از واحدهای متانول به الفین در ماه سپتامبر برنامه تعمیر و نگهداری را در دستور کار قرار داده‌اند امری که می‌تواند بر عرضه پلی پروپیلن تاثیر منفی بگذارد.

بر این اساس در هفته منتهی به چهارشنبه گذشته پلی پروپیلن رافیا در قرارداد سی اف آر شرق دور آسیا با افزایش قیمتی به میزان 30 دلار در سطح 1140 دلار معامله شد.. قیمت در قراردادهای سی اف آر جنوب شرق آسیا 30 دلار بالا رفت و در سطح 1150 دلار قرار گرفت. در این میان پلی پروپیلن در قراردادهای سی اف آر جنوب آسیا با رشدی به میزان 20دلار در قیمت 1160 دلار معامله شد.