ساخت پتروشیمی دهدشت وارد فاز جدید شد

میوه‌های برجامی « پترول »

18:14 - 1400/01/17
سرمايه‌گذاري پتروشيمي ايرانیان در سال‌های اخیر طرح‌هاي نيمه تمام متعددی را در سبد توسعه‌ای خود در دست داشت و البته مشكل اصلي علاوه بر تامين منابع مالي، عدم دسترسي به تكنولوژي در دوران تحريم بود. بعد از تحریم و شرایط جدید پسابرجام به تدريج هلدينگ فارس به عنوان سهامدار عمده «پترول» با جذب منابع، روند پيشرفت طرح‌ها را سرعت بخشيد. ساخت پتروشیمی دهدشت به عنوان یکی از طرح‌های نیمه تمام «پترول» اکنون با شرایط جدیدی روبه‌رو است.
میوه‌های برجامی « پترول »

 مولفه‌های اثرگذار

همانطور که «دنیای بورس» هم پیش‌تر عنوان کرده بود پس از تعیین تکلیف و شتاب گرفتن ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی گچساران به عنوان مولفه‌های اثرگذار در تسریع بخشی به بهبود پروژه‌های نیمه‌تمام «پترول»، برنامه‌ریزی برای شتاب دادن به ساخت پتروشیمی دهدشت آغاز شد.

هم اکنون با پیشرفت ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس عملا وضعیت تامین خوراک پتروشیمی گچساران تعیین تکلیف شده و پتروشیمی گچساران هم خوراک طرح‌های پلی‌اتیلنی مسیر خط لوله اتیلن شاخه دنا از جمله پتروشیمی دهدشت را تامین می‌کند. عمده سهام کنترلی پتروشیمی گچساران و همچنین پتروشیمی‌های خط دنا به «پترول» اختصاص دارد.

آمادگی چشم بادامی‌ها

عادل نژادسلیم در گفت‌وگو با «نیپنا» در این باره می‌گوید: طرح پتروشیمی دهدشت به صورت EPCF ساخته می‌شود و تاکنون کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ژاپنی همچون میتسویی و ماروبنی برای حضور در این طرح پتروشیمی اعلام آمادگی کرده‌اند. وی همچنین از اعلام آمادگی شرکت‌های چینی و کره جنوبی برای سرمایه‌گذاری در این طرح پتروشیمی خبر داد.

با اعتبارات خارجی جذب‌شده توسط هلدینگ «فارس» برای تکمیل پروژه‌های پتروشیمی و عزم تکمیل فازهای ناتمام موجود، فعالان بازار به سمت رشد سودآوری گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان امیدوار می‌شوند.

رشد قیمتی سهام

 پتروشیمی دهدشت از ابتدای سال جاری تاکنون با رشد بیش از 40 درصدی قیمتی در بازار سهام روبه‌رو بود؛ به طوریکه هر سهم «پترول» از محدوده 100 تومان در ابتدای سال‌جاری در شرایط کنونی به 141 تومان رسیده و حتی رشد قیمتی تا نزدیک محدود 180 تومان را هم در اواسط مردادماه تجربه کرد.

چشم انداز دیگر پروژه‌ها

برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در طرح پتروشیمی دهدشت حدود 600 میلیون یورو است. پتروشیمی دهدشت از ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین برخوردار است. البته علاوه بر چشم‌انداز پیشرفت پروژه‌های نیمه تمام به نظر می‌رسد چشم‌انداز احتمالی تکمیل پتروشیمی ایلام تا پایان سال‌جاری به عنوان یکی از سه ضلع پتروشیمی‌های «پترول» (پتروشیمی گچساران و پتروشیمی دهدشت) می‌تواند اثر مطلوبی روی وضعیت «پترول» بگذارد.

در این میان بهره‌برداری از پروژه یک میلیون و 75 هزار تنی اوذه لردگان را نیز نباید فراموش کرد که توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد. با تمام این اوصاف زمان‌بندی دقیقی در این خصوص برای راه‌اندازی طرح‌ها در دست نیست.    

در همین رابطه بخوانید: چگونگی تامین اعتبار 3 پتروشیمی