پیش‌بینی صادرات 9 ماهه معدنی‌ها

18:11 - 1400/01/17
صادرات انواع مواد معدنی ایران در سه ماهه اول امسال به 3 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود در پایان پاییز این رقم مرز 9 میلیارد دلار را عبور کند.

جعفر سرقینی؛ معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در حاشیه نشست با نمایندگان و فعالان حوزه معدن استان اردبیل با تایید صادرات 3 میلیارد دلاری انواع معدنی ابراز امیدواری کرد: با ادامه این روند تا پایان امسال میزان مواد معدنی صادر شده از 9 میلیارد دلار فراتر رود.  این در حالی است که مجموع مواد معدنی صادر شده در سال گذشته معادل 6.6 میلیارد دلار بوده است.

در حال حاضر از 10 هزار معدن مجوزدار در ایران تعداد 2 هزار فقره در حال تجهیز و آماده سازی، 2 هزار معدن نیمه فعال و 6 هزار مورد نیز به شکل کامل فعال است که از این 6 هزار معدن میزان 392 میلیون تن انواع مواد معدنی برداشت می‌شود.

بدهی معدنکاران

سرقینی در ارتباط با با بدهی معدنکاران به دولت مربوط به جرایم ماده (118) می‌گوید: در صورت تسویه حساب کامل در مدت 6 ماه تمام بدهی معادن به دولت تا پایان سال 1395 مورد بخشودگی قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول در صورتی که صاحبان معادن موضوع مربوط به برداشت بیش از سقف تعیین شده از معادن خود را به سازمان های صنعت و معدن و تجارت استان خود و یا وزارتخانه اطلاع داده باشند مشمول جریمه نخواهند شد اما چنانچه موضوع برداشت مازاد را کتمان کرده باشند تصمیم لازم در شورا اتخاذ و مجازات‌هایی مانند دریافت مبالغ دو یا سه برابر میزان برداشت به عنوان جریمه و حتی لغو مجوز اعمال خواهد شد.

براساس برنامه ششم توسعه ، وزارت صنعت ؛ معدن و تجارت موظف به تامین امکانات معادن به شکل استاندارد شده است و با اجرای این قانون و تامین ماشین آلات حمل و نقل استاندارد در معادن مشکل حمل فرآورده‌های معدنی با بارهای غیرمجاز برطرف خواهد شد.