رشد قیمت سنگ‌آهن در هفته‌ای پرنوسان

18:07 - 1400/01/17
با وجود تزلزل قیمت سنگ آهن در در تعداد ملموسی از جلسات معاملاتی این هفته، این محصول به لطف رونق معاملات در روز جمعه توانست افزایش قیمتی نه چندان ملموس را در هفته اخیر به ثبت برساند.
رشد قیمت سنگ‌آهن در هفته‌ای پرنوسان

با آغاز این هفته به تبع رشد ملموس قیمت بیلت در بازار نقدی تانگشان و رونق معاملات محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای، شاحص قیمت سنگ آهن 62 درصد متال بولتن با رشدی نزدیک به دو دلار در یک قدمی عبور از مرز 80 دلار قرار گرفت.

این روند اما در ادامه هفته مختل شد. با کاهش حجم معاملات در قیمت‌های نزدیک به 80 دلار، شاهد تزلزل مختصر سنگ آهن در روز سه شنبه بودیم. در روز چهارشنبه نیز به علت افت ملموس قیمت فولاد در معاملات آتی و کاهش قیمت‌ها در بازار نقدی، کاهش قیمت شدیدی را در بازار سنگ آهن شاهد بودیم.

این روند تا ظهر روز پنج شنبه نیز ادامه یافت اما بهبود وضعیت معاملات آتی فولاد در بازار شانگهای کمی از فشار بر بازار سنگ آهن کاست. تداوم افزایش قیمت فولاد در صبح جمعه نیز مزید بر علت شد تا معاملات داغی را در بازار سنگ آهن شاهد باشیم به گونه‌ای که قیمت این محصول بار دیگر به سطوح بالاتر از 78 دلار بازگشت.

در این میان فعالان بازار اعلام می‌کنند که تاثیر بهبود معاملات فولاد در پایان هفته بیشتر در بنادر چین دیده شد و حجم معاملات در این مناطق رشد بسیار بیشتری را در مقایسه با محموله‌های دریایی داشت. در پایان این هفته میزان موجودی سنگ آهن در بنادر چین باز هم کاهش یافت و به کمترین سطح در سه ماه اخیر یعنی 136/3 میلیون تن رسید.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با رشدی به میزان 1/22 دلار به 78/38 دلار رسید و بدین ترتیب افزایش قیمتی به میزان 0/56 درصد را در هفته اخیر تجربه کرد.