سقوط قیمت فولاد در شانگهای

18:04 - 1400/01/17
محصولات فولادی در معاملات آتی امروز بازار شانگهای با افت قیمت ملموسی مواجه شدند و به نظر می رسد که فاز اصلاح قیمت این محصولات آغاز شده است. اقدامات کنترلی بازار شانگهای در کنار افت قیمت بیلت نقدی و همچنین تهدید مقامات قضایی به برخورد با اخلال گران سیستم مالی بر معاملات امروز اثرگذار بوده اند.

پس از هشدارهای نهادهای مربوط به بازار فولاد چین از جمله اتحادیه آهن و فولاد این کشور در زمینه رشد حبابی قیمت ها و همچنین وضع محدودیت های معاملاتی از سوی بازار آتی شانگهای برای جلوگیری از رشد بی رویه قیمت این محصولات در هفته های گذشته، قیمت ها از امروز در شانگهای روند رو به افول شدیدی را در پیش گرفتند.

همچنین قیمت بیلت فولادی در معاملات امروز بازار نقدی تانگشان بیش از یک درصد ارزان شد که همین امر نیز بر معاملات آتی سایه افکند.

همچنین امروز دستگاه قضایی چین اعلام کرد که برخورد سختگیرانه با اخلال گران در بازارهای مالی این کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

به نظر می رسد که روند اصلاح قیمت در معاملات آتی فولاد در بازار شانگهای آغاز و اقدامات کنترلی اخیر سرانجام در بازار موثر واقع شده است. ذکر این نکته ضروری است که در سال گذشته نیز به تبع دخالت نهادهای حاکمیتی شاه آغاز روند اصلاح قیمت شدیدی در بازار فولاد چین بودیم.

در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی برای تحویل در ماه اکتبر با افتی 32 دلاری به 574 دلار رسید. میلگرد در سررسید مشابه 28 ارزان شد و قیمت 562 دلار را تجربه کرد. (نرخ برابری دلار به یوان چین در روز دوشنبه برابر با 6/66 است)