سهام پاکدیس آماده عرضه است

18:00 - 1400/01/17
شرکت پاکدیس با آمادگی عرضه 10 درصد از سهام شرکت در صف عرضه اولیه فرابورس قرار دارد. سرمایه شرکت در حال حاضر 28 میلیارد تومان است.همچنین سود امسال پاکدیس 294 ریال پیش‌بینی شده ، ضمن اینکه در 6 ماهه حدود 82 میلیارد تومان فروش داشته است. سهام‌داران اصلی پاکدیس، شركت مادرتخصصي گسترش صنايع غذايي سينا با 51 و بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي با 49 درصد هستند.

مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره پاکدیس دریک نشست خبری در خصوص ویژگی‌های شرکت گفت: ایجاد سامانه‌های پخش مویرگی و گسترش نمایندگی‌ها به توسعه بیشتر پاکدیس منجر شده‌ و میزان فروش این شرکت تا 140 میلیارد تومان افزایش یافته است.

ناصر صمدی با اشاره به اینکه شرکت پاکدیس نخستین آب‌میوه بسته بندی شده را در ایران تولید کرد گفت:  همچنین برای اولین بار در سال 1368 خط تولید کنسانتره را از کشور سوئیس وارد ایران کردیم و از سال 1387 نیز برای نخستین بار آب‌میوه گازدار در کشور از سوی پاکدیس تولید شد.

وی با بیان اینکه برند ساندیس اولین نوشیدنی پاکدیس بود، افزود: این برند در دهه 60 به عنوان اولین آب میوه بسته بندی در بازار عرضه شد و به صورت انحصاری در کشور تولیدمی شد؛ با این همه حضور رقبای بخش خصوصی در دهه 70 در تولید آبمیوه که تعداد آنها به 140 شرکت رسید موجب شد تا شرکت پاکدیس بازار خود را تا حدود زیادی از دست بدهد و با زیان انباشته مشمول ماده 141 قانون تجارت شود.

وی با اشاره به اینکه از اوایل سال 80 با توسعه محصولات به خصوص آبمیوه گازدار روند فروش پاکدیس تغییر کردافزود: در سال 88 متوسط تولید شرکت در بهترین حالت 25 میلیون لیتر بود اما با بهبود شرایط تولید و رشد جهشی میزان تولید شرکت به 110 میلیون لیتر رسید و فروش ما نیز از 10 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان افزایش یافته است.

 به گفته مدیرعامل پاکدیس، در حال حاضر 15 درصد از 10 لیتر سرانه‌ی مصرف آب‌میوه در کشور و 42 درصد آب‌میوه گازدار ایران را تامین می‌کند.

مدیرعامل پاکدیس با بیان اینکه سرمایه شرکت در حال حاضر 28 میلیارد تومان است، گفت: سود امسال پاکدیس 294 ریال پیش‌بینی شده است ضمن اینکه در 6 ماهه حدود 82 میلیارد تومان فروش داشته ایم و سود مانیز در این دوره 6 ماهه قبل از کسر مالیات به 10 میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است.

صمدی یکی از رسالت‌های پاکدیس را توجه به سلامت و مصرف نکردن مواد نگه‌دارنده مضر و همچنین کاهش شکر و چربی در محصولات این شرکت دانست و گفت: بر این اساس تولید محصولات کم کالری با محوریت آب سبزیجات را دنبال می‌کنیم که که در بهمن و اسفند این محصولات به بازار می‌آیند.  

وی افزود: این در حالی است که توانمندی محوری ما قرار گرفتن در منطقه کشاورزی سیب و انگور است و یکی از نوآوری‌های این شرکت این است که می‌خواهیم در آینده برای تولید ماءالشعیر از سبزیجات استفاده کنیم.

وی درباره میزان صادرات و کشورهای هدفِ محصولات پاکدیس گفت: دو و نیم درصد از کل فروش سال جاری شرکت، سهم صادرات است و با توجه به اینکه محصولات نهایی ما عمدتا به صورت مایع است، صادرات آن به کشورهای دور به‌صرفه نیست درنتیجه این محصولات را بیشتر به عراق و افغانستان صادر می‌کنیم اما روسیه بازار اصلی برای ارسال محصولات خام و نیمه ساخته نظیر پوره سیب و کنستانتره است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته و پیش از سال 90 به کشورهای اروپایی نیز صادرات داشته ایم، گفت: به دلیل افزایش تولید نهایی در شرکت پاکدیس و مصرف کنستانتره در داخل، صادرات ما در حال حاضر کاهش یافته است.

مدیرعامل پاکدیس با اشاره به اینکه ارزش روز دارایی‌های شرکت به 78 میلیارد تومان می‌رسد، افزود: معادل 46 میلیارد تومان در صورت‌های ما بدهی بانکی وجود دارد زیرا ما مجبور هستیم در عرض سه ماه، کل مواد اولیه مورد نیاز یک سال خود را خریده و برای یک سال ذخیره کنیم براین اساس با گرفتن تسهیلات گردش سرمایه خود را افزایش می‌دهیم.

قرار است 10 درصد از سهام شرکت پاکدیس در عرضه اولیه و 10 درصد دیگر آن یکسال پس از عرضه اولیه وارد بازار شود. لازم به ذکر است که این شرکت در 11 آبان ماه 1393 در بازار دوم فرابورس و در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی (به جز قند و شکر) پذیرش شده و نماد آن نیز در 11 بهمن 1394 درج شد. سهام‌داران اصلی پاکدیس، شركت مادرتخصصي گسترش صنايع غذايي سينا با 51 و بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي با 49 درصد هستند. شرکت پاکدیس در سال 1349 راه‌اندازی شد و در سال 1353 به بهره‌برداری رسید که در زمینه تهيه، توليد، کشت مواد اوليه صنايع غذايي، تاسيس کارخانه‌های مواد غذايي به‌ویژه استحصال انگور و توزيع و فروش آب‌ميوه، کنسرو و نوشابه‌هاي غير الکلي فعالیت می‌کند.